Under en høring på Stortinget tirsdag sa Stian Mathisen, næringspolitisk leder hos ladeoperatøren Recharge, at flertallet av deres eldre hurtigladere ikke vil kunne suppleres med kortterminaler, men må skiftes helt ut.
– Vi har over 1000 hurtig- og lynladere i dag, over 2500 ladepunkter totalt i Norge. De fleste av disse hurtig- og lynladerne vil måtte erstattes med nye hvis det kreves kortterminal, og jeg vil anta det gjelder for de fleste operatørene, sier Mathisen.
En ny hurtigladestolpe koster omlag 500.000 kroner. Totalt finnes det vel 5000 hurtigladere i Norge nå.
Men det er ikke bare prisen som er en utfordring, mener han:
– Ladeoperatørene kan ikke skaffe kortbetalingsterminaler til alle ladestasjoner i dag – det finnes rett og slett
ikke å få tak i, sier Mathisen.
SV har fremmet forslag om at det skal lovfestes krav om mulighet for tæpping med bankkort på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere. Bransjeaktørene er svært uenige i om det er en god idé.
Elbilforeningen støtter SVs forslag, mens NAF og flere av ladeoperatørene har advart mot en slik løsning.
Hvem er synderen?
Men både bransjen og medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite som møtte til høring tirsdag, er hjertens enige om at de tidlige løsningene er fullstendig utdatert.
– Vi betaler med kort absolutt alle andre steder i samfunnet, hvem er det som har funnet på denne løsningen for elbillading? spurte Frank Sve (Frp), mer som et hjertesukk enn i håp om å finne synderen.
– Jeg har ikke et navn å gi deg, men da elbillading så smått kom i gang i Norge for 10 år siden var dette den teknologien som fantes. Norge var tidlig ute med store ladenettverk, vi har derfor
mange eldre ladestasjoner som fortsatt fungerer helt fint,
men som ikke er kompatible med løsninger for
kortbetalingsterminaler som finnes på markedet i dag, svarte Mathisen.
Og nettopp spørsmålet om teknologi går til kjernen i striden om hva slags krav det skal stilles til brukerløsningene på landets ladestasjoner.
EU er i vedtaksfasen med et direktiv som vil stille krav både om mulighet for kortbetaling og åpning for andre digitale betalingsløsninger fra 2027.
NAF mener myndighetene allerede nå kan pålegge ladeselskapene at de åpner for såkalt e-roaming, noe som vil gi forbrukerne mulighet til å benytte en hvilken som helst ladeapp på alle hurtigladestasjoner.
– Dette må gjøres enklere, det er vi alle enige om. Fordelen med e-roaming er at det kan innføres raskt og til en lav kostnad. Det er et steg på veien mot den fremtiden vi alle ønsker, hvor du bare putter ladekabelen i kontakten og så starter ladingen, sa Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Forbrukerrådet advarer imidlertid mot en løsning som binder brukerne til en mobiltelefon.
– Lading av elbil er for viktig til at det skal forbeholdes de som har en mobiltelefon. Derfor trenger vi kortbetaling som en minimumsstandard, sa Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet. Han vil imidlertid ikke veie kravet om kort-mulighet opp mot advarslene fra ladeselskapene.