NAF og Forbrukerrådet:
Advarer mot å betale penger for å få hjelp
Dag Rune Flåten sender nå ut tekstmeldinger til bileiere og ber om penger for at han skal hjelpe dem med klager. NAF og Forbrukerrådet advarer.
De siste par dagene har både Motor, NAF og Forbrukerrådet fått henvendelser fra bileiere som nå får tekstmeldinger fra Haugesund-mannen Dag Rune Flåten.
I tekstmeldingene ber han dem som eide Volkswagen, Audi, Seat, Skoda eller Porsche i 2016 om å betale ham 297 kroner, slik at han skal hjelpe dem med å få tilbake penger fra bilprodusentene etter utslippsskandalen som ble avdekket for noen år siden.
– Dette må da være svindel. Dere må advare andre, skriver en av de som har mottatt tekstmeldingen fra Flåten, i en henvendelse til Motor.
Advarer
Tekstmeldingene til Flåten hadde knapt nådd bilkundene landet rundt, før NAF og Forbrukerrådet nå nok en gang rykker ut og advarer.
Det har de gjort også tidligere. Flåten selv tar imidlertid til motmæle mot advarslene. Les lenger ned hva han skriver til Motor.
De to forbrukerorganisasjonene fraråder på generell basis å betale penger til Dag Rune Flåten og hans forskjellige virksomheter som han har, og har hatt, under flere firmanavn. Felles for disse virksomhetene er at han lover å hjelpe bileierne.
Mest lest på Motor.no:
– Vi har tidligere advart mot Flåten, fordi opplegget hans virker ganske useriøst. Nå er i tillegg kravene i utslippssaken foreldet med god margin. Vi kan derfor ikke se at noen skal kunne vinne frem i disse sakene, skriver advokatfullmektig Anette Skauge i NAF i en epost til Motor.
Konkurs
Skauge går så langt som å hevde at å betale fremstår som å kaste penger ut av vinduet.
– Forbrukerrådet stiller seg bak NAFs advarsler, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til Motor.
Dag Rune Flåten har i flere år drevet lignende virksomheter. Ifølge lokalavisen Haugesunds Avis er hans aksjeselskaper tidligere slått konkurs. Han har i flere år vært under politietterforskning, foreløpig uten at det er tatt ut tiltale.
Men i 2019 ble han ilagt konkurskarantene av tingretten.
Nå står han kun oppført med et enkeltpersonforetak i Brønnøysundregistrene. Ifølge Skatteetaten hadde han i 2020 null kroner både i ligningsinntekt og ligningsformue, og han betalte ikke skatt.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Vedgår at det er vanskelig
Dag Rune Flåten skriver til Motor at han er den eneste som har engasjert seg i utslippsskandalen for norske forbrukere, og at han tidligere også har vunnet frem mot Tesla.
– Volkswagen har betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over, men ingenting til norske forbrukere. Nå er det Norge sin tur, skriver Flåten i en epost.
På nettsiden sin vedgår han imidlertid at det kan være vanskelig å vinne frem seks år etter at utslippssaken ble kjent.
– Det er ikke sikkert vi oppnår noe. Men vi oppnår i alle fall ingen ting om vi ikke forsøker, skriver han på siden hvor han ber om 297 kroner fra hver enkelt kunde.
Motor har spurt Flåten hvor han har fått tak i telefonnumrene til bilkundene. Det svarer han ikke på.