Motor har skrevet om Hulda Bjørg Ludviksdottir som leverte elbilen Mitsubishi i-MiEV tilbake til bilforhandleren etter at hun og mannen så i instruksjonsboka at Mitsubishi advarte henne mot å lade bilen.
Ludviksdottir fikk operert inn pacemaker for to år siden.
Nå viser det seg at Mitsubishi ikke er den eneste bilprodusenten som advarer pacemaker-brukere. Motor har funnet advarsler både hos Kia, Peugeot, Toyota, Tesla, Volvo og Polestar.
Flere av dem advarer pacemaker-brukere mot lading, spesielt hurtiglading. Det advares også pacemaker-brukere mot å bruke nøkkelfri opplåsing og å lade mobiltelefonen trådløst inne i bilen.
– Trådløs lading kan påvirke funksjonen til pacemaker eller andre innopererte medisinske enheter, advarer Polestar i instruksjonsboka for den populære elbilen Polestar 2.
Pacemakere hjelper hjertepasienter både til å leve og til å få økt livskvalitet. En pacemaker er et lite batteri for hjertet som er operert inn i brystet.
I 2016 hadde ca. 23.000 nordmenn pacemaker. Landslagssjefen i fotball, Ståle Solbakken, er blant de som lever med pacemaker.
Etter spørsmål fra Motor har Polestar Norge sjekket med sin utviklingsavdeling i Storbritannia om faren ved bruk av pacemaker i moderne biler. Polestar understreker at mennesker med pacemakere uten risiko både kan kjøre elbil og lade mobiltelefonen i elbilen.
– De elektromagnetiske feltene bilen genererer er så lave at de ikke vil påvirke ytelsen til en pacemaker, skriver kommunikasjonsansvarlig Kristin Fjeld i en epost til Motor.
Men lading bør brukere av pacemakere være forsiktig med.
– I forhold til lading av selve bilen, og opphold utenfor bilen i forbindelse med dette, er det en generell anbefaling om å utøve ekstra forsiktighet når det kommer til hurtigladere, skriver Fjeld.
Annonse
Kia advarer
Også Kia Norge advarer.
Gjennom kommunikasjonssjef Christian Lagaard skriver Kim Wilhelmsen på teknisk avdeling hos Kia at de velger å advare fordi det «i enkelte tilfeller er varslet at hurtiglading eller superlading kan produsere veldig høy elektromagnetisk støy».
– Jo sterkere støy, desto større er muligheten for at det skapes forstyrrelser for andre elektroniske apparater i området rundt, skriver Wilhelmsen.
Også han understreker at det generelt ikke er «en direkte fare å sitte i en elbil» for brukere av pacemaker.
Bertel O. Steen (BOS), som importerer flere av de mest populære bilmerkene til Norge, blant annet Peugeot, antar nye pacemakere ikke er farlige å bruke sammen med moderne biler.
– Peugeot har likevel valgt å legge inn denne advarselen, i likhet med andre advarsler som finnes i en instruksjonsbok, skriver PR- og informasjonssjef Stein Pettersen i en epost til Motor.
En tysk undersøkelse fra 2018 slår fast at folk med pacemakere trygt kan bruke elbil. Men også forskerne bak denne undersøkelsen ber pacemaker-brukere ta forholdsregler ved lading.
Krever opprydning
Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) krever at bilbransjen og helsemyndighetene nå rydder opp.
– Dersom personer med pacemakere er utrygge på å kjøpe elbil, enten grunnet advarsler eller fordi det er en problemstilling, bør både bilbransjen og helsemyndighetene avklare hvorvidt det er en reell fare for personer med pacemaker å benytte elbil, skriver kommunikasjons- og markedssjef Martin Steen i en epost.
LHLs hjertefaglige rådgiver, hjertesykepleier Mona Tjordal, har ikke hørt at mennesker med pacemakere har fått problemer med moderne biler.
Men NAF har den siste tiden fått henvendelser fra flere medlemmer med pacemaker. Også de ber nå bilbransjen finne ut av om moderne helseteknologi og moderne biler trygt kan brukes sammen, og hvilke forholdsregler som eventuelt bør tas.