IKKE ELBIL: Hulda Bjørg Ludviksdottir har i stedet kjøpt seg en bensinbil, en Kia Picanto
IKKE ELBIL: Hulda Bjørg Ludviksdottir har i stedet kjøpt seg en bensinbil, en Kia Picanto

Hulda ble redd:

Solgte elbilen etter pacemaker-advarsel

– Det er skummelt dersom pacemakeren min plutselig ikke virker, sier Hulda Bjørg Ludviksdottir. Hun solgte elbilen etter å ha oppdaget en advarsel i instruksjonsboka.

Publisert

Bilprodusenten Mitsubishi advarer skriftlig kunder med pacemakere:

– Lading kan påvirke funksjonene til utstyret, heter det i instruksjonsboka til elbilen Mitsubishi i-MiEV.

Mitsubishi ber pacemaker-brukere ta flere forholdsregler under lading. Under normallading bør man bevege seg slik at pacemakeren er lengst mulig unna ladekontakt, ladekabel og ladeboks. Hurtiglading bør man ikke foreta.

– Ikke bruk hurtigladere, advarer Mitsubishi, og forklarer det med at «elektromagnetiske bølger kan påvirke driften».

Ble skremt

Advarslene skremte Hulda Bjørg Ludviksdottir og mannen hennes Brynjar Røine i Drammen.

– Det står jo at vi som har pacemakere ikke skal komme i nærheten av hurtigladere.

De så advarslene i instruksjonsboka tre dager etter at de kjøpte elbilen.

– Bilselgeren sa ingenting til oss da vi kjøpte den.

Ludviksdottir fikk operert inn pacemaker for to år siden.

– Det er skummelt dersom den plutselig ikke skulle virke.

Returnerte bilen

De valgte å returnere bilen til bilforhandleren. Det tapte de 8000 kroner på. Elbilen ble kjøpt for 69.000 kroner. De fikk 61.000 kroner da de returnerte den.

Siden pacemakeren kan være forskjell på liv og død, velger hun å ta flere forholdsregler i hverdagen.

– Jeg bruker høyttalerfunksjonen på telefonen, og holder den i høyre hånd fordi den helst ikke skal være nær pacemakeren på venstre side. Jeg er også varsom med induksjonskomfyrer.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIDLIG UTE: </span>Mitsubishi i-MiEV var en av de første elbilmodellene i Norge.
TIDLIG UTE: Mitsubishi i-MiEV var en av de første elbilmodellene i Norge.

Anbefaler å sjekke

Pacemaker er et batteri for hjertet som er operert inn i brystet. Over 20.000 nordmenn har et slikt «hjertebatteri».

Rune Gjerstad, administrerende direktør for Mitsubishi i Motor Gruppen, sier de «har all mulig respekt» for valget til Ludviksdottir.

Samtidig understreker han at det for Mitsubishi er vanskelig å teste alle elektromedisinske produkter.

– Har man elektromedisinsk utstyr så er den klare anbefalingen vår å sjekke med leverandøren av utstyret om det finnes uttalte restriksjoner i forbindelse med bruk, skriver han i en epost til Motor.

Kjøpte bensinbil

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) er ikke kjent med om det er farlig å lade elbil for mennesker med pacemakere.

– Det er fint at dette advares mot, hvis det skulle være den minste sjanse for at det å lade elbil kan forstyrre pacemakeren, sier kommunikasjonssjef Martin Steen i LHL.

Han understreker at elbillading er relativt ny teknologi.

– Dersom det er mulig for at dette kan påvirke pacemakeren på noen måte, så bør det kartlegges og avdekkes fra helsemyndighetenes side, slik at uheldige konsekvenser kan unngås, sier Steen.

Hulda Bjørg Ludviksdottir og mannen hennes har nå gått tilbake til fossilbil etter kun få dager med elbil.

– Nå har vi i stedet skaffet oss denne bensinbilen, forteller Hulda Bjørg Ludviksdottir, og viser frem den gule Kia Picanoen de har kjøpt.