SVINDELBØLGE: Problemet med forsøk på bompengesvindel startet i fjor vår, men har nå økt kraftig, ifølge Fremtind.

Falske SMS-er florerer:

Advarer bilistene mot bompenge-svindel i sommer

Antallet kunder som utsettes for forsøk på bompengesvindel har økt kraftig i sommer, advarer bompengeselskapet Fremtind.

Publisert

Svindlere sender nå store mengder falske SMSer og e-poster i håp om å lure norske bilister, ved å få dem til å gi fra seg betalingsinformasjon.

Budskapet i meldingene er enkelt, skriver Fremtind i en pressemelding: 

«Enten har du bompasseringer som må betales, eller så er det informasjon som må oppdateres. Begge deler virker sannsynlig, men måten det gjøres på avslører svindlerne. SMSer og eposter sendes ut i store mengder til tilfeldige mottakere. Sjansen for å treffe noen som nettopp har passert en bomstasjon eller har en ubetalt bompengefaktura er naturligvis stor. Det kan derfor virke som om svindlerne kjenner til dine bompasseringer, men det er faktisk helt tilfeldig.»

Kraftig økning

– Mange av oss har hørt om slike svindelmetoder hvor bankene har blitt misbrukt, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

– Når bankene har blitt så flinke til å informere kan de se ut til at svindlerne har sett seg ut en annen bransje hvor de kan lure folk, sier han. 

– Problemet startet i fjor vår, og det siste året har det gått litt i bølger. Nå i sommer har antall henvendelser fra kunder som mottar slike meldinger økt kraftig, sier Skovly.

Følg rådene

Fremtind oppfordrer bilistene til følgende for å unngå slik svindel:

  • Aldri send informasjon om betalinger, kortnummer eller sensitiv personinformasjon på e-post.

  • Skriv inn bedriftens nettadresse før du logger deg inn. Ikke følg lenker du ikke er helt sikker på at er ekte.

  • Sjekk avsenderadressen. Ikke bare sjekk navnet som vises, men e-postadressen bak avsendernavnet.

  • Spør deg selv: «Hvorfor får jeg denne eposten? Stemmer dette?» Hvis du er det minste usikker, ta kontakt med påstått avsender.