BATTERIER: Problemer med batteriet er det vanligste bilistene trenger hjelp med, men det er ikke framdriftsbatteriet som er problemet.

Tysk statistikk:

Bensin- og dieselbiler trenger mer hjelp enn elbiler

Det er færrest feil med elbilene, viser veihjelpsstatistikk fra Tyskland. Den vanligste feilen er knyttet til startbatteriet, noe som gjør at Toyota kommer overraskende dårlig ut.

Publisert

Statistikken til tyske ADAC viser at biler med bensin- eller dieselmotor trenger assistanse oftere enn elbiler. En overraskelse er at Toyota, et merke som normalt forbindes med høy driftssikkerhet, gjør det dårlig. 

ADAC er en bilorganisasjon som tilsvarer NAF, og tallene er hentet fra deres egen veitjeneste.

Elbiler betydelig bedre

I 2023 rykket de ut 3,5 millioner ganger, mens ADAC i 2024 ble tilkalt til over 3,6 millioner oppdrag. Størst etterspørsel var det i vintermåneden januar, med rundt 377.000 utrykninger.

ADAC veihjelp

    • Allgemeiner Deutscher Automobil-Club
    • Tysklands og Europas største bilistorganisasjon, med over 21 millioner medlemmer.
    • Veihjelpstatistikken er fra 2024 og omfatter alle modeller på de tyske markedet som er solgt i et antall på over 7000 eksemplarer over to år, fra modellårene 2015 til 2022. 

Statistikken viser hvor ofte en bilmodell trenger hjelp per 1000 biler.

Når det gjelder biler som er mellom to og fire år gamle, trengte bensin- og dieselbiler hjelp fra ADACs veihjelp 9,4 ganger per 1000 biler. Den tilsvarende frekvensen for elbiler var 3,8 ganger per 1000 biler. 

Flere Toyota-modeller som tidligere har fått ros for høy driftssikkerhet, skiller seg ut i statistikken med modeller som trenger veihjelp oftere enn gjennomsnittsbilen. 

Verst er Toyota C-HR, med over 63 havarier per 1000 biler. 

2021-modellen av Toyota RAV4 har 25,1, 2022-modellen av Yaris har 40, og 2021-modellen av Yaris Cross har 48,2.

Batteriet

Det vanligste problemet for Toyota-bilene er feil på startbatteriet. Dette er byttet ut med et nyere batteri med høyere kapasitet i enkelte modeller, og i Toyotas app kan bileierne nå få en varsling hvis spenningsnivået synker, melder Vi bilägere [for abonnenter].

Av to år gamle biler er Mini Cooper (0,3 feil per 1000 biler) og Audi A4 (0,4) de beste med forbrenningsmotor, mens Tesla Model 3 (0,5) er best blant elbilene. 

For Model Y (0,9) finnes det bare statistikk for de nyeste eksemplarene, og de klarer seg bedre enn biler av samme alder fra andre merker. 

Hyundai Ioniq 5 (22,4) ble den dårligste blant to år gamle elbiler, grunnet problemer med 12-voltsbatteriet.

OVERRASKENDE: Flere Toyota-modeller, som Yaris Cross, trenger mer hjelp enn snittet, det er overraskende fra et merke som er kjent for driftssikkerhet.

Det vanligste problemet har i mange år vært startbatteriet.

I 2015 skyldtes for eksempel 35,7 prosent av alle bilhavarier 12-voltsbatteriet. På høyden av koronapandemien i 2020 skjøt andelen batterirelaterte havarier i været til 46,3 prosent, fordi bilene enten ikke ble brukt i det hele tatt, eller bare i svært liten grad. 

– Et batteri slites nemlig mindre av bruk enn av å stå ubrukt, skriver ADAC.

Les også: Flatt batteri? Men jeg har jo ladet!

De vanligste årsakene til bilproblemer i 2024 var:

  • Svakt, eller defekt, startbatteri - 44,9 prosent
  • Problemer med motorelektronikken - 22,1 prosent. 
  • Feil på starter, dynamo, det elektriske anlegget eller belysningen - 10,6 prosent. 
  • Dekkproblemer - 8,8 prosent.
  • Feil med låsesystemer - 6,9 prosent.

Veihjelp på grunn av tom tank eller tomt driftsbatteri er ikke med i oversiktene. Årsaken er at ADAC i denne sammenhengen ønsker å si noe om bilenes pålitelighet, ikke om eiernes eventuelle slurv eller uflaks.

LITE FEIL: Tesla Model 3, og Model Y, trenger sjelden veihjelp, ifølge ADAC.

Totalt 159 bilmodeller fra rundt 20 bilmerker er med i den nyeste veihjelpsstatistikken. Den omfatter alle havarier i løpet av 2024 med biler som var mellom to og ni år gamle (førstegangsregistrert mellom 2015 og 2022).

Kategorier

For å kunne inngå i statistikken må en modellserie ha minst 7000 registreringer i løpet av to år. 

ADAC har delt inn i bilklasser, med de beste og verste i hver klasse. I enkelte kategorier er det ikke listet opp verstinger, fordi ingen bilmodeller har hatt mange problemer.

Mikrobiler: 

Best: Dacia Spring, Suzuki Ignis og Toyota Aygo.

Dårligst: Ingen

Småbiler: 

Best:  Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2, Mazda CX-3, Opel Crossland, Renault Zoe, Seat Arona, Skoda Fabia, Skoda Kamiq, Skoda Yeti, Suzuki Swift, Suzuki Vitara, VW Polo, VW T-Cross og VW Taigo.

Dårligst: Opel Meriva (2016–2017), Toyota Yaris (2021–2022) og Toyota Yaris Cross (2022).

Lavere mellomklasse:

Best:  Audi A3, Audi Q2, Audi Q3, BMW 1-serie, BMW 2-serie, BMW X2, Cupra Born, Cupra Formentor, Cupra Leon, Dacia Dokker, Mazda CX-5, Mercedes-Benz B-Klasse, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Eclipse Cross, Seat Ateca, Seat Leon, Skoda Karoq, Skoda Rapid, Skoda Scala, Volvo XC40 og VW Beetle

Dårligst: Opel Zafira (2015), Renault Scénic (2015, 2018–2019), Renault Mégane (2016), Toyota C-HR (2018–2022), Mazda 3 (2019),  Mazda CX-30 (2020) og Ford Kuga (2021).

Mellomklasse:

Best:  Audi A4, Audi A5, Audi Q4 e-tron, Audi Q5, BMW 3-serie, BMW 4-serie, BMW X3, Mercedes-Benz C-Klasse, Mercedes-Benz GLB, Mercedes-Benz GLC, Seat Tarraco, Skoda Enyaq, Tesla Model 3, Tesla Model Y, VW ID.4 og VW Passat.

Dårligst: Opel Insignia (2015-2018, 2022), Toyota RAV4 (2017–2022), Ford S-Max (2016-2018) og Hyundai Ioniq 5 (2022)

Øvre mellomklasse:

Best: Audi A6, BMW 5-serie, BMW X5, Mercedes-Benz GLE og VW Arteon.

Dårligst: Ingen