ADVARSEL: En rekke eiere av blant annet Mercedes E-klasse har fått beskjed om bilens brannrisiko.

Mercedes-Benz med varsel til eierne:

Mangler deler til å reparere 800 000 brannfarlige biler

En mulig lekkasje i kjølevæskepumpen på Mercedes skal utgjøre en brannrisiko i 800.000 biler solgt i Europa. Pandemien forsinker utbedringene.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske storavisen Bild har publisert en kopi av et brev Daimler har sendt ut til rundt 800.000 eiere av Mercedes-modeller som er berørt av feilen.

I brevet står det blant annet at «faren for brann ikke kan utelukkes».

Avisen har fått bekreftet fra Daimler at brevet er ekte, og at årsaken skal være at lekkasjen i kjølevæskepumpen kan varme opp andre komponenter i bilen.

Kjøres minimalt

Det opplyses også at en tilbakekalling av de berørte bilene ennå ikke er aktuell, fordi pandemien forsinker leveransen av de nødvendige delene.

I brevet står det videre: «I mellomtiden bør det berørte kjøretøyet kjøres på en spesielt forsvarlig måte og bruken reduseres til et minimum.»

Denne gangen gjelder det kun biler med forbrenningsmotor. Men også elektriske Mercedes EQC har blitt tilbakekalt av liknende årsaker.

2017–2021

Samtlige berørte biler har enten den firesylindrete dieselmotoren OM654 eller den sekssylindrete dieselmotoren OM656, og de er produsert mellom januar 2017 og oktober 2021.

Dette er de aktuelle modellene:

  • Mercedes C-klasse (generasjon 205)
  • Mercedes E-klasse (213)
  • Mercedes GLE/GLS (167)
  • Mercedes S-klasse (222 och 223)
  • Mercedes E-klasse Coupé/cabriolet (238)
  • Mercedes GLC (253)
  • Mercedes CLS (257)
  • Mercedes G-klasse (463)

Mercedes svar:

På Motors spørsmål om statusen for norske kunder, svarer kommunikasjonskonsulent i Mercedes-Benz Norge, André Jaskiewicz, dette i en e-post:

«Dersom modeller solgt i Norge er berørt av aksjonen, vil vi informere eventuelle kunder ved første anledning. Som et forebyggende tiltak vil eventuelle berørte kunder bli kalt inn til et autorisert verksted. Der vil programvaren oppdateres samtidig som aktuelle komponenter byttes ut, med forventet oppstart fra midten/slutten av januar.»