MED SKJØTELEDNING: Dette er antakelig såkalt nødlading, men skjøteledningen som brukes, er likevel ikke innenfor regelverket.

NAF advarer:

64.000 lader el­biler på uforsvarlig vis

Åtte prosent av Norges elbileiere lader via vanlig stikkontakt. En del av disse bruker også skjøteledning.

Publisert

– Lading i vanlig stikkontakt, eller enda verre, med skjøteledning, kan føre til brann. 

Det sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ifølge en fersk undersøkelse fra NAF – Elbilmonitor – er det mange nordmenn som til daglig henter bilstrøm fra vanlige vegguttak. Dette frarådes på generelt grunnlag og er dessuten direkte ulovlig, hvis det skjer jevnlig fra et punkt som er etablert etter 1. januar 2023. 

Merk: Det er også krav til ladepunkter fra før denne datoen. Les om reglene hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

I tillegg er bruk av skjøteledning forbudt. To prosent benytter dette jevnlig, ifølge NAFs undersøkelse. 

Det er altså forskjell på nødlading og jevnlig, daglig lading.

– Det som er regulert, er den regelmessige ladingen du gjør hjemme eller på hytta. Der må du få på plass en ladeboks. Som navnet tilsier, skal nødladekabel brukes når du må få ladet bilen og ikke har annen mulighet enn en stikkontakt. Det er fremdeles lov, men det er lurt å følge med på kontakten når du gjør det, sier Sødal. 

Spørsmål: Hvordan lader du elbilen hjemme?

Lademåte Prosentandel
Ladeboks82 %
Stikkontakt satt opp for å lade elbil (montert før 2023)10 %
Vanlig stikkontakt6 %
Skjøteledning til vanlig stikkontakt2 %
Vet ikke1 %

Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1531 respondenter.