FEIL: Her ligger alle bilene i høyre felt, og ingen i venstre felt. Da blir det ikke mye fletting.

Nei, ikke kjør slik:

6 av 10 kjører slik når vi skal flette

– Kjør i stedet helt frem til fletteområdet i venstre felt, tilpass farten og flett med annenhver bil i høyre felt, sier trafikksikkerhetsekspert Marianne Søhagen.

Publisert

En undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige blant bileiere i Oppland, viser at 63 prosent av bilistene legger seg i høyre felt, så snart de ser det røde fletteskiltet.

46 prosent av bilistene irriterer seg også over dem som heller kjører i venstre felt helt frem til fletteområdet.

– Jeg er ikke overrasket over at mange legger seg inn i høyre felt. Det faller ganske naturlig, i og med at vi normalt skal kjøre i høyre felt, sier Marianne Søhagen, seniorrådgiver på trafikksikkerhet i NAF.

– Ikke «bøller»

Likevel er det feil, det flertallet gjør.

– De som er i venstre felt, er ikke «bøller». Fletting ved enden gjør trafikken smidigere for alle, påpeker Søhagen.

Norges Trafikkskoleforbund ber medlemmene sine lære opp kommende sjåfører til å bruke begge feltene helt frem til flettingen.

Det samme gjør forsikringsselskapet Gjensidige.

– Det er faktisk «bøllene» som kjører riktig. Det blir best trafikkflyt hvis bilene fordeler seg i begge felt, og fletter når de kommer til innsnevringen, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Den utbredte praksisen blant flertallet av bilistene har gjort at venstrefeltet ved fletting feilaktig oppleves som et «snikefelt».

Vikeplikt

Mens man ved fletting har gjensidig vikeplikt, får bilister som legger seg inn i høyre felt før fletteområdet, full vikeplikt for de som allerede er i høyre felt.

Det kan altså være risikabelt å legge seg inn i høyre felt før fletteområdet.

– Hvis man kjører inn i høyre felt før fletteområdet, er det ikke flettereglene som gjelder, men vanlig filskifte. Da har man vikeplikt, påpeker Søhagen.

Skylddeling

HOLD TIL VENSTRE: Marianne Søhagen i NAF.

Trafikksikkerhetseksperten i NAF mener alle bør kjøre helt frem i sine respektive felt, tilpasse farten og flette med annethvert kjøretøy i det andre feltet.

Vikeplikten er gjensidig.

Dersom det oppstår kollisjoner, blir skyldspørsmålet som oftest delt.

– Ja, da ender det ofte med skylddeling og bonustap for begge parter. Dette kan føles urettferdig, men er likevel konsekvensen, sier Voll i Gjensidige.

– En god leveregel er derfor å senke farten, puste med magen og ikke la deg irritere av andre som trenger seg frem.

Og tenk på dette: Sekundene – eller tidelene – du sparer på å snike eller presse deg foran, blir fort tapt dersom du må stoppe, skrive skademelding og sende bilen på verksted ... med alt det medfører av tidsbruk og pengetap.

Ipsos har spurt 180 bilister i Oppland.

Se hvordan det skal gjøres i videoen under!