Svært glatte forhold:
42 prosent har tatt feil av vann og is på veien
Over 40 prosent har opplevd at det de trodde var vann på veien, viste seg å være is, viser en undersøkelse utført av Norstat for NAF.
Det har vært store utfordringer med glatte veier landet rundt de siste dagene, og det blir neppe bedre med det første.
I helgen advarte politiet i Bergen mot såkalt «black ice» – der det ser ut som om veien er våt, mens den i realiteten er dekket av et tynt islag. Noe av det samme kan inntreffe i Oslo-området tirsdag morgen:
– Nå er det vått på bakken her, og det fryser gjerne til is i løpet av natten, advarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I litt kaldere strøk er det også fare for underkjølt regn.
- Mange opplever farlige situasjoner når bakken dekkes av et tynt islag. Underkjølt regn er vanskelig å oppdage og vrient å manøvrere på, sier Sødal, som legger til at er du usikker på føret, er det best å la bilen stå.
Det er på ingen måte uvanlig å ta feil av føreforholdene: I en undersøkelse Norstat har utført for NAF, viser det seg at 42 prosent har opplevd en farlig situasjon fordi det de trodde var vann, viste seg å være blank is. Halvparten svarte at de ikke hadde opplevd dette, mens ni prosent svarte «vet ikke».
NAF og Sødal har følgende råd:
- Når du kjører på glatt og isete føre, er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg.
- Mister du kontrollen eller oppdager en fare for sent, så husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan. – Du skal bremse hardt, og ikke slippe opp selv om du hører det bråker og det rister fra ABS-en, sier Sødal.
- Kjører du i byhastigheter (30–50 km/t) og øker farten med bare 10 km/t, vil du omtrent doble bremselengden. – Få ned farten i tide og mer enn du tror holder, sier Sødal.
- Mange har flere førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen. Men husk: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?