Nio reduserer arbeidsstokken med 10 prosent. Ifølge Automobilwoche betyr dette at cirka 3000 må finne seg noe annet å gjøre.
Planen er å fullføre hele prosessen før november er omme.
Hovedårsaken oppgis å være markedet i Kina. I 2023 har kinesiske forbrukere igjen omfavnet ladbare hybrider, på bekostning av elbiler. Hybridsalget steg med hele 84,5 prosent i løpet av årets første ni måneder.
Ikke desto mindre kan beslutningen få ringvirkninger i en rekke land, skriver det tyske nettstedet.
I en epost til de ansatte omtaler produsenten beslutningen som «vanskelig, men nødvendig» og viser til for stor avstand mellom resultater og forventninger.
Fra januar til og med september leverte Nio snaut 110.000 biler, en økning på 33,4 prosent fra året før.
Tallet i seg selv er ikke dårlig – snittet for kinesiske elbilprodusenter var en økning på 18 prosent i samme periode.
Problemet er de nevnte forventningene. Produsenten har i flere sammenhenger uttrykt at målet for 2023 er temmelig nøyaktig det dobbelte.
● Nio er ennå ikke etablert på det nord-amerikanske markedet, men jobber med saken. Torsdag i forrige uke sa selskapets USA-sjef at målet er å lansere de første modellene i løpet av 2025.