TAPTE PENGER: NAF mener bilforhandlerne har gjort lettjente penger på Åse Lunnøy.

NAF mener forhandlere gjorde enkle penger:

2018-modellen ble 2016-modell da Åse byttet den inn

Bilen til Åse Lunnøy blir omtalt som en 2018-modell, unntatt da hun solgte den til den ene bilforhandleren.

Publisert Sist oppdatert

– Bilforhandlerne har tjent penger på Lunnøys bekostning. De så det sikkert som lettjente penger, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

Hun kommer med sterk kritikk mot tre bilforhandlere i Haugesund for måten de har behandlet bilkunden Åse Lunnøy på.

Bilforhandlerne selv avviser kritikken, selv om de erkjenner feil – og ikke kan dokumentere hvilken informasjon Lunnøy fikk.

– Vi anser oss som ferdig med denne saken, skriver Roy Kaldheim, direktør for Toyota Haugesund, etter at Motor har stilt ham flere spørsmål.

Les mer om hva bilforhandlerne mener lenger nede i saken.

Ny Jeep

Først går vi tilbake til romjula 2018: Hos merkeforhandleren Haugaland Bilsenter kjøper Åse Lunnøy (48) en ny Jeep Cherokee til 595.000 kroner. På kjøpekontrakten står dato for bilens første registreringsdato.

Men det står ingenting i feltet for årsmodell:

SVART PÅ HVITT: Niks, ikke et ord om modellår.
LEXUS: Åse Lunnøy har nå byttet inn Jeepen med en Lexus.

– Det falt meg ikke inn å spørre hvilken årsmodell det var. Jeg regnet jo med at den var helt ny. Men jeg var sikkert naiv, og et lett bytte, sier Åse Lunnøy.

Årsmodell har svært mye å si for bilens verdi. Dessuten er det på langt nær en selvfølge at en bil man kjøper i romjula er inneværende års modell. Flere bilmerker har neste års modeller for salg allerede på sommeren året før. Derfor kunne det gjerne vært en 2019-modell Åse Lunnøy kjøpte.

Bekrefter

Men det var verken en 2018- eller en 2019-modell, skulle det vise seg. I september i fjor, knapt to år senere, ville Lunnøy bytte inn Jeepen i en Lexus hos Toyota Haugesund.

Da ble hun overrasket: Toyota sier til Lunnøy at bilen er en 2016-modell, forteller hun.

Nå, ett år senere, bekrefter direktør Roy Kaldheim i Toyota Haugesund dette i en epost til Motor.

– Bilen ble tatt inn av oss som en 2016-modell basert på opplysninger fra oppkjøper, skriver Kaldheim. «Oppkjøperen», som Toyota-direktøren skriver om, er bilforhandleren Åkra Bil.

ÅSES BIL: Dette er bilen, en Jeep Cherokee, som Åse Lunnøy kjøpte i romjula 2018.

39 kr/km

9. september i fjor kjøper Toyota Haugesund bilen fra Åse Lunnøy for 340.000 kroner. Det er hele 255.000 kroner mindre enn det Lunnøy kjøpte bilen for 21 måneder tidligere. For Åse Lunnøy ble det dyre kilometere i Jeepen. Den hadde gått bare 6500 km.

Verdifallet utgjør 39 kroner per kjørte kilometer.

12. september, tre dager senere, selger Toyota-forhandleren bilen videre til Åkra Bil for 360.000 kroner.

Deretter selges bilen videre til Haugaland Bilsenter, som legger ut bilen for salg for 460 000 kroner, som er 120.000 kroner mer enn Lunnøy fikk.

Samme dag som Haugaland Bilsenter kjøper bilen, blir den solgt videre til en privatperson i Stavanger.

Både i kontrakten mellom Toyota Haugesund og Åkra Bil, og i salgsannonsen til merkeforhandleren Haugaland Bilsenter, blir bilen omtalt som en 2018-modell.

2018: Da Haugaland Bilsenter la ut bilen på Finn, var det som 2018-modell

NAF er svært kritisk til at bilen omtales som en 2018-modell av bilforhandlerne, unntatt når Åse Lunnøy solgte den til den ene av de tre involverte bilforhandlerne.

Vigdis Svennungsen, leder av NAF Advokat, bruker begrepet «uredelig» om bilforhandlernes opptreden.

NAF har på vegne av Lunnøy reklamert både mot Haugaland Bilsenter og mot Toyota Haugesund. Men reklamasjonene har blitt avvist.

Åse Lunnøy sier hun stolte på opplysningene hun fikk fra bilselgerne.

– Jeg hadde reagert dersom jeg hadde fått vite at det var en 2016-modell jeg kjøpte i 2018, sier hun.

– Gjorde feil

Direktør Roy Kaldheim i Toyota Haugesund sier til Motor at de gjorde en feil da bilen ble solgt videre til Åkra Bil.

– Bilen ble tatt inn som en 2016-modell fra bilkunden. Selgeren som solgte videre til oppkjøper forholdt seg dessverre til første registreringsdato i kontrakten. Vi gjorde en feil da vi skrev feil årsmodell, 2018, i kontrakten med oppkjøper, skriver Kaldheim i en epost til Motor.

Men han mener likevel at feilen ikke har fått økonomiske konsekvenser for Åse Lunnøy.

– Jeg kan ikke se at dette på noen som helst måte har gått ut over kunden økonomisk. Kunden godtok også innbytteprisen og signerte frivillig, skriver Kaldheim. Han avslutter eposten med:

– Vi anser oss som ferdig med denne saken.

– Ble opplyst

Andreas Aasland i Haugaland Bilsenter svarer på vegne av både Haugaland og Åkra Bil, som nylig fikk samme eiere. Han understreker at Lunnøy kjøpte Jeepen av Haugaland Bilsenter med et avslag på 168.000 kroner.

– Selgeren av bilen og tidligere eier av firmaet har pensjonert seg. Vi har fått opplyst fra disse at det ble opplyst til kunden at det var en 2016-modell. Men dersom det ikke ble det, er det kritikkverdig, skriver Aasland i en epost.

Han forteller også at de prissatte og kjøpte inn bilen i 2020 som en 2018-modell.

– Sjonglerer

Vigdis Svennungsen i NAF er overrasket over bilforhandlernes uttalelser til Motor.

– Det virker nesten som om de sjonglerer med årsmodell etter som det tjener dem selv, sier hun.

Dersom Haugaland Bilsenter fortsatt avslår krav om prisavslag, vil NAF vurdere å bringe saken inn for rettsvesenet på vegne av Åse Lunnøy.

Hun selv fastholder at hun aldri fikk indikasjon ved kjøpet om at bilen hun kjøpte var en 2016-modell.

– Jeg fikk opplyst at årsaken til den store rabatten var en kampanje som skulle vare ut året, forteller hun til Motor.

PS: Åse Lunnøy har også spurt Brooms Benny Christensen om råd. I sitt svar er han veldig tydelig på at dette er et eksempel på «cowboy-tilstander» i bilbransjen.