Studien kommer fra analysebyrået S&P Global Mobility, som har undersøkt det de direkte oversatt kaller «drivlinjelojalitet». Elbileierne er kort og godt blitt spurt om hva de akter å kjøpe ved neste bil-korsvei.
Mer enn to av tre sier at det temmelig sikkert blir en elbil neste gang, også. Alle merker inkludert. Men trekker man Tesla-tallene ut av potten, forandrer bildet seg i betydelig grad. Da synker tallet til 52,1 prosent.
Analysebyrået trekker frem dette poenget for å grave dypere i de generelle elbilholdningene. I klartekst: Hva mener egentlig folk flest om elbiler, hvis man ser bort fra Teslas ekstremt lojale kundemasse?
S&P ser at det er en utbredt skepsis og anfører tre årsaker, i denne rekkefølgen: pris, ladeinfrastruktur og rekkevidde.
Lojale Nissan-eiere
Undersøkelsen omfatter de første sju månedene av 2023. En innvending må nevnes: Den fanger ikke opp om neste bilkjøp er tenkt som en erstatning for elbilen, eller om det dreier seg om et nytt supplement til husholdningen.
Tesla er den suverene bjellekua på det amerikanske elbil-markedet, 76,7 prosent av Tesla-eierne sier at det helt sikkert blir en elbil neste gang. På grunn av Teslas høye markedsandel – godt over 50 prosent – trekker merkets modeller totaltallene kraftig opp.
Nissan er neste på listen, med 63,2 prosent. Deretter følger Chevrolet med 60,6 prosent.
● For amerikanske Leaf-eiere er Tesla Model Y den mest sannsynlige neste bilen, med en ny Leaf som et klart annetvalg. Tallene er henholdsvis 14,3 prosent og 12,4 prosent.
● Chevrolet-eiernes villighet til å kjøpe ny elbil bør kanskje sees i lys av merkets volummodell: Bolt. En typisk nummer-to-bil, som begynner å bli litt gammeldags. Det kan med andre ord være naturlig å planlegge en erstatning for Bolten, uten at det nødvendigvis vil ha noe å si for den større bilen som står ved siden av i garasjen. Denne logikken kan selvsagt gjelde mange andre bilkjøpere, også.
Annonse
Ford viktigere enn elbil
Mer modell-spesifikt er Ford Mustang Mach-E et interessant kasus. Bare 37,3 prosent av Mach-E-kjøperne ville ha ny elbil. I stedet var neste steg gjerne en pickup eller SUV ... fra Ford. Akkurat her synes altså merkelojalitet å være viktigere enn drivlinje.
S&P har også skilt ut Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar, Audi, BMW og Tesla for å vurdere endringene i det analysebyrået kaller luksussegmentet.
Diskusjonen om den kategorien går vi ikke inn i, men tallene forteller litt om utviklingen.