BIL MOT BOBIL: Selv om drøyt 50 km/t er skadene voldsomme. Video: ADAC

Se filmen med kollisjonstest:

Så ekstremt er sammenstøt mellom bil og bobil

Her smeller en bobil og en personbil front mot front i 56 km/t – i en test i regi av NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC. Resultatet er alarmerende.

Publisert

Bobiler i kollisjonstest

  • Sammenfallende resultater i tester fra det svenske Trafikverket og tyske ADAC.
  • Bobiler, særlig de som er ombygget på varebilchassis, har jevnt over betydelig dårligere kollisjonsbeskyttelse enn personbiler.
  • Det anbefales å velge bobil med moderne sikkerhetssystemer og minst automatisk nødbrems og filassistent.
  • Forsvarlig sikring av innbo, løse gjenstander og bagasje er alltid ekstremt viktig.

Norgesferie i bobil har vært mer populært enn noensinne i sommer og det blir stadig flere bobiler på veiene.

En video som viser resultatene av tysk kollisjonstest som ADAC (NAFs søsterorganisasjon) viser ettertrykkelig at det er ekstra viktig å ta sine forholdsregler i disse doningene, som ofte er ombygd med basis i varebiler.

Disse er ikke bygget med samme nivå av kollisjonsbeskyttelse som personbiler, noe vi tidligere i år rapporterte med grunnlag i en svensk krasjtest.

Kunne skjedd på veien

I testen, som er organisert ved test- og teknologisenteret til ADAC i Landsberg, kolliderer en bobil med en personbil i en simulert typisk møteulykke-situasjon.

Kollisjonen skjer i 56 km/t. Det er en realistisk hastighet ved ulykke på landevei der bilistene bare har rukket å bremse delvis ned.

Bobilen og personbilen kolliderer i testen såkalt offset, det vil si front mot front slik at førersidens halvdel av fronten på hver bil treffer den andre. Også det ganske typisk for en møteulykke.

Sammenstøtet er ekstremt voldsomt. Selv om man intiutivt kan være fristet til å tenke at man er beskyttet når man sitter høyt, viser resultatene av testen at det ikke er tilfellet her.

Rått parti

Fronten på bobilen er ikke optimalt designet med tanke på å absorbere energien fra sammenstøtet, og deformasjonssonen på stasjonsvognen klarer ikke på egen hånd å beskytte kupéen tilstrekkelig mot den fullastede bobilen, som er dobbelt så tung (3,5 tonn).

Som et resultat blir passasjercellene til begge kjøretøyene betydelig skadet. Pedalene skyves langt inn i fotbrønnen, slik at det er veldig høy risiko for personskade for førerne av begge kjøretøyene.

ADAC konkluderer med at produsenter av bobiler, uansett om de er basert på en personbil eller et nyttekjøretøy, må utforme fronten på kjøretøyet på en slik måte at energien fra støtet forsvinner i deformasjonssonen.

Produsentene må sørge for at passasjercellen forblir stabil for å beskytte fører og passasjerer optimalt.

Det er imidlertid ikke bare føreren, men også passasjerene bak i bobilen, som er utsatt for høy risiko for skade.

Bildeserie - bla med pilene øverst:

KOLLAPS: Dramatiske scener i interiøret i bobilen ved sammenstøt. Foto: ADAC/UWE RATTAY
VOLDSOMT: Slik foregår sammenstøtet mellom bobil og stasjonsvogn i 56 km/t. Foto: ADAC/UWE RATTAY
STORE SKADER: I rødt, områder av kroppen som utsettes for mest ekstrem belastning ved krasj. (Wohnmobil = bobil, PKW = personbil, Fahrer = sjåfør, Beifahrer = passasjer. Illustrasjon: ADAC

Utilstrekkelig

Dette skyldes hovedsakelig utformingen av baksetet, som i de fleste bobiler bare er basert på en tynn trestruktur.

I tilfelle kollisjon kollapser dermed baksetet, hodene til de som sitter bak (i testen er det brukt en barne-dummy i barnesetet og en voksen dummy), treffer førersetet og risikoen for skade i mageregionen øker.

ADAC oppfordrer konstruktørene til å bedre konstruksjon og feste av andre seterad og sørge for at det er solid nok til ikke å kollapse under passasjerene ved ulykke.

Det er den eneste måten å forhindre at beltet glir fra bekkenet til det følsomme mageområdet og forårsaker indre skader der. For tykk og myk polstring mener ADAC også bør unngås, da dette også øker risikoen for at hoftebeltet glir og forårsaker alvorlige skader.

Pluss og minus i interiøret

Det er både positive og negative resultater fra testen hva angår strukturen og innboet i bobilen ellers.

De to dobbeltsengene, badet, skapene bak og festene i bagasjerommet tålte belastningen av sammenstøtet. Disse og bagasjen som var lagret der utgjorde dermed ingen fare for passasjerene.

Sikkerhetsutstyret til gassforsyningen fungerer også og avbryter forsyningen i tilfelle en ulykke, slik at risikoen for brann minimeres.

På den annen side: Sammenstøtet gjør at skapene i kjøkkenenheten, med innhold, flyr gjennom interiøret i bobilen og utgjør en stor fare for personer i bilen.

I bobilen som ble testet var disse bare festet til hverandre med noen få skruer - og ikke i det hele tatt til bilens struktur.

Som kollisjonstesten viser, er dette utilstrekkelig og ADAC oppfordrer produsentene til å sørge for at alt av møbler er festet forsvarlig til bilens grunnkonstruksjon.

ADACs råd til bobilisten

Bilistorgansisasjonen påpeker også at ferierende i bobil selv kan gjøre mye for å øke sikkerheten: Oppbevare tunge laster i det separate bagasjerommet, og sikre særlig tung bagasje nederst med solide stropper.

Det er best å bruke lette papp- eller plasttallerkSener på kjøkkenet og ikke la noe stå fremme under kjøring. For å unngå skader, må bordet foran bakre seterad demonteres eller foldes vekk.

Som i en personbil, skal alle passasjerene forbli fastspent.

Alle som kjøper eller leier bobil, bør sjekke at den er utstyrt med automatisk nødbrems og kjørefeltassistent.

Selv om disse ikke kan forhindre enhver ulykke, reduserer de risikoen for ulykker betydelig.