GOD PLASS: Skoda Elroq er under 4,5 meter lang, men har svært god innvendig plass.

Prøvekjørt: Skoda Elroq:

Modellen som kan gjøre livet surt for storebroren

Skoda Elroq er en bil der mye stemmer. Den innvendige plassen er midt i familie­blinken. I tillegg serveres det en billigutgave som kan åpne for nye kundegrupper.

Publisert Sist oppdatert

Pluss

Utgaver for ulike lommebøker, riktig Skoda-følelse, trivelige kjøreegenskaper

Minus

Ikke av de mest avanserte, litt kjedelig, toppmodellen får hard konkurranse

MALLORCA (Motor): En snedig ting med Skoda Elroq er at den lanseres i to segmenter, samtidig. Ikke sånn å forstå at bilen kommer i ulike størrelser, men den kommer så definitivt i ulike prisklasser.

De to første variantene som lanseres, lander nemlig i oppkjørselen til to ulike kundegrupper.

Elroq 50 har en startpris som akkurat sniker seg under 300.000 kroner, mens Elroq 85 lander på midten av 400.000-tallet.

Med andre ord én som er overraskende billig, og en annen som koster omtrent som forventet.

Skoda Elroq 50/85

  • Pris fra: 299.900 (Elroq 50), 440.200 (Elroq 85)
  • Batteri, motor, drivlinje: 52 kWt (netto) batteri, 170 hk, ettrinns automat, bakhjulsdrift (Elroq 50). 77 kWt (netto) batteri, 285 hk, ettrinns automat (Elroq 85).
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 375 km/15,8 kWt/100 km (Elroq 50). 581km/15,8 kWt/100 km
  • Ladefart: 145 kW. 10–80 prosent 25 min (Elroq 50). 175 kW. 10–80 prosent 28 minutter (Elroq 85)
  • 0–100/toppfart: 9 sek/160 km/t (Elroq 50). 6,6 sek/180 km/t
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4488/2148/1625/2766 mm.
  • Dekk: Elroq 85: 235/50-20 (foran), 255/45-20 (bak). Elroq 50 har 19-tommers stålfelger som standard.
  • Vekt (kg): 1874 (Elroq 50). 2082 (Elroq 85)
  • Bagasjevolum: 470/1580 liter.
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000/75
  • Konkurrenter: Volkswagen ID.4, Hyundai Kona, Nissan Ariya, Tesla Model Y, Volvo EX40, Renault Megane E-Tech, Peugeot e-3008

Det er naturligvis en logisk grunn til dette, batteri­størrelsen. Elroq 50 har et batteri på 52 kWt netto, mens 85 byr på 77 kWt.

Noe som logisk nok betyr ganske så ulik rekkevidde. 375 mot 581 kilometers oppgitt rekke­vidde. Dermed blir det biler som skal dekke ulike behov.

Elroq er merkets elektriske svar på Karoq, med andre ord en middels stor SUV. I mange land skal de to modellene prises likt. På den måten håper Skoda å friste flere kunder over til den elektriske siden.

I Norge er det kun Elroq som skal selges. Her er det ikke noe behov for å lokke folk over på elbilkjøret, der er så å si alle nybilkundene allerede.

Stor innvendig

Elroq ligger et hakk under Enyaq i modellhierarkiet og er 15 centimeter kortere. Samtidig har Skoda gitt bilen en akselavstand som er én millimeter lengre enn storebroren, noe som har resultert i en svært romslig kupe, på høyde med den større modellen.

Elroq viser også et ytre designspråk som er framtiden til bilene fra Skoda. For eksempel vil Enyaq om kort tid presenteres med en ny front, som vil være lik Elroqs.

Den mest synlige utviklingen er at det som minnet om en grill er borte, i tillegg har designen blant annet tidsriktige, smale lykter.

MANGE ALTERNATIVER: Elroq har i løpet av sommeren neste år alternativer med drift på to eller fire hjul og tre forskjellige batteripakkestørrelser.
NYTT FJES: Fronten på Elroq viser designretningen på de kommende Skoda-modellene, også en snart oppgradert Enyaq.
KJENTE SAKER: Bakfra har Elroq klare likhetstrekk med dagens Skoda SUV-er.
ALTERNATIVER: Utover de ulike batteripakkene er også modellene ulikt utstyrt, i tillegg kan man velge diverse ekstrautstyr.

I lunken førhjulstremperatur på Mallorca var både Elroq 85 og 50 tilgjengelig.

Første runde ble med det store batteriet, på motorveiene gjennom Palma og på svingete veier langs kysten og opp i åskammene, det hele med varierende asfaltkvalitet.

85-utgaven har bra med krefter, 285 hester, men det er langt ifra spinnville sifre i dag. Null til hundre på 6,6 sekunder ville for ti år siden vært heftig, nå er det ikke noe å skryte av på puben.

Betryggende

Testbilen hadde i tillegg et aktivt understell og muligheter for å velge kjøreprogram. Under litt frisk kjøring på serpentinveier oppførte bilen seg forutsigbart og rimelig sporty.

Neppe en kjørestil som er veldig aktuelt for kommende eiere, men det er betryggende, og viser at det er kjøretøy som ikke vil finne på noe veldig overraskende hvis man havner i en kinkig situasjon.

Elroq oppfører seg egentlig som en litt større bil, og det er positivt ment. Med plassen den byr på, er det lett å lure på hvem som skal kjøpe Enyaq i tiden som kommer. Enyaq er rundt 100.000 dyrere med en tilsvarende drivlinje. Ikke overraskende fikk vi ikke noen gode svar fra Skoda-representantene på akkurat denne problemstillingen.

Den samme solide følelsen er i varianten med mindre batteri. Her er det riktignok mer sparsommelig med utstyr og noe simplere materialer.

Her må man klare seg uten ting som adaptiv cruise kontroll, ladeplate, USB-C til baksetet og varmepumpe. I dagens målestokk er det en ganske ribba bil. Samtidig er jo dette utstyr man helt fint klarer seg uten.

Prispressing

Og det er på denne måten de har fått prisen på Elroq 50 såpass lavt. Man får på mange måter det man betaler for, og det viktigste består, selve bilen, som rett og slett er veldig trivelig bil.

Den er også forholdsvis treig, de 170 hestekreftene dytter Elroq fra null til hundre på ni sekunder.

RYDDIG: Skoda har sin egen løsning på skjermene man også finner i Volkswagens ID-modeller, og det ser klart best ut i Skoda-modellene.
PASSASJERER: Både beinplass og høyde under taket gjør at det er helt uproblematisk for to voksne å sitte godt i baksetet.
FIKSE SKODA-LØSINGER: Bak kan man velge kroker, luker, nett, antisklimatter og ulik gulvhøyde. Ladekabel kan plasseres i nett under hattehyllen.

Elroq ruller inn i norske butikker på vårparten, trolig i mars. Først med de to nevnte utgavene. De følges av Elroq 60, som har noe større batteri enn innstegsmodellen og en rekkevidde på 418 kilometer.

Elroq 60 vil koste cirka 350.000 kroner og er langt bedre utstyrt enn Elroq 50. Den norske importøren har veldig tro på at den modellen vil treffe godt i Norge. Nordmenn liker utstyr.

4x4 til sommeren

Og til sommeren kommer utgaven som fort kan bli den aller mest populære her på berget. Elroq 85x, som har det største batteriet og firehjulsdrift. 

Her er det foreløpig sparsomt med opplysninger av teknisk art, prisen er heller ikke klar. Det kan dog være verdt å merke seg at prispåslaget for firehjulsdrift på en Enyaq er rundt 30.000 kroner.

Elroq framstår som en veldig riktig Skoda, fornuftig, god og litt kjedelig. Noe som tilsier at det er modell som treffer helt perfekt for det tsjekkiske merket.

Støter ingen

Designen kommer ikke til å støte noen, spesifikasjonene er bra nok og totalpakken, uansett utgave, er som den skal være i en Skoda.

Særlig blir det interessant å se hvordan markedet tar imot den aller billigste. Elroq 50 kan åpne opp for en kundegruppe som til nå ikke har hatt penger til å handle en elektrisk Skoda for familien.

Elroq 85-modellene har et potensial til å grafse til seg markedsandeler i et segment der en viss amerikaner har dominert de senere årene. Det er samtidig grunn til å tro at det vil bli mer komplisert å selge Enyaq i tiden som kommer, men det vil være overraskende hvis ikke Skodas totale markedsandel øker når Elroq er på plass.

Flere saker om Skoda: