<b>KOMMER TUNGT: </b>Toppmodellen av ID.3 blir for tung for fem personer.
KOMMER TUNGT: Toppmodellen av ID.3 blir for tung for fem personer.

ID.3 med 550 km rekkevidde kan bestilles i høst:

Bekreftet: Bare som fireseter med stort batteri

Rekkeviddevinneren i ID.3-familien blir bare godkjent for fire personer. Den får heller ikke panoramatak.

Publisert Sist oppdatert

Fra VW-importør Harald A. Møller får Motor bekreftet at toppmodellen av ID.3 med en batteripakke på 82 kWt og opptil 550 kilometer rekkevidde, ikke får sikkerhetsbelte til en femte person.

Bilen blir med andre ord godkjent for fire personer på det norske markedet, ikke fem.

Volkswagen kommer tungt på elbilfronten i disse dager, noe vår ferske prøvekjøring av ID.3 dokumenterer.

Men kanskje litt for tungt.

Ikke bestemt

Som Motor har skrevet tidligere, blir vekten på toppmodellen såpass høy at det må gå på bekostning av en eventuell femte person når man skal ta høyde for bilens totalvekt med last.

Da vi omtalte denne utfordringen første gang i januar i år, var det ennå ikke tatt noen endelig beslutning knyttet til vektproblematikken.

Aldri fem?

Men dataene tilsa at rekkeviddemesteren i familien ville stille med et lite handicap. Og slik er det blitt.

Så kan man naturligvis stille spørsmålet:

Hvor ofte kjører du rundt med fem personer i en bil som på alle måter er konstruert for komfortabel frakt av maksimalt fire?

Kanskje aldri.

Utstyrsmessig vil toppmodellen ligge på et nivå rundt «Plus», men her er ikke alle detaljer på plass ennå.

Uansett ganske likt det mellomste av de tre utstyrsnivåene dagens ID.3 kan bestilles med.

<b>STILFULLT:</b> Du kan variere interiørbelysningen med en rekke farger på de to øverste utstyrsversjonene. Men panoramatak må du droppe om du vil ha lengst mulig rekkevidde eller ha med sykler på hengerfeste.
STILFULLT: Du kan variere interiørbelysningen med en rekke farger på de to øverste utstyrsversjonene. Men panoramatak må du droppe om du vil ha lengst mulig rekkevidde eller ha med sykler på hengerfeste.

Mindre attraktivt

Men panoramataket utgår altså på grunn av den høyere vekten et slik tak medfører. Dette er på papiret kanskje det viktigste tillegget på det øverste utstyrsnivået, «Max».

I tillegg til at det ikke kan kombineres med den beste rekkevidden, er det en annen faktor som gjør panoramataket mindre attraktivt for mange norske kunder:

Ettermonteres i Norge

Det kan ikke kombineres med feste til sykkelholder bak. Dette festet må ettermonteres på norsk jord, og kan frakte opptil 55 kilo.

Frakt av gjenstander på taket er uansett ikke aktuelt med en ID.3.

  • Prisen på ID.3 med størst batteri og lengst rekkevidde er ikke bestemt ennå.
  • Den kan bestilles i høst, med levering i 2021.

Volkswagen ID.3

  • 8 cm. høyere og 6 cm. lenger enn e-Golf.
  • Kupé på størrelse med VW Passat.
  • Bagasjerom 385 liter. Ikke «frunk»
  • Batteri på 58 kWt.
  • Rekkevidde: 420 km
  • 204 hester/310 Nm.
  • Bakhjulsdrift.
  • 100 kW-lading. Skal kunne lade 290 km. på 30 minutter.
  • Varmepumpe standard.
  • Ikke takstativ eller hengermulighet - men kan få hengerfeste til transport av maks 55 kilo.
  • Bakkeklaring: 14 cm
  • Lanseres i tre utstyrsversjoner og fire farger med priser fra henholdsvis 362.000 (1.ST), 414.000 (I.ST Plus) og 462.000 (1.ST Max)
  • Senere i høst kan også modellen med den større batteripakken på 82 kWt bestilles.

Fact: Click to add text

Powered by Labrador CMS