KLAR: Om en drøy måned får vi se de første Fiat 500 på norske veier.

Her er prisene på Fiat 500:

Elektrisk pop-ikon rulles ut til symfoniske toner

Prisene på Fiat 500 er klare. Det er også musikken de mykere trafikantene vil høre når denne bilen nærmer seg i lave hastigheter.

Publisert

Fiat 500

  • Pris fra 215.00 til 330.000 kroner.
  • Helelektrisk med to batteripakker på henholdsvis 24 og 42 kWt.
  • Rekkevidde 185 km (24 kWt) og 320 (42 kWt) km.
  • Effekt: 95 hk (24 kWt) og 118 hk (42 kWt).
  • Hurtiglading på 85 kW (42 kWt) fra 0-80 prosent på 35 min.
  • Fire utstyrsversjoner (Action, Passion, Icon og La Prima).

Du har sikkert registrert den ubestemmelige metalliske lyden av en elbil som ruller inn foran butikken, barnehagen eller andre steder med lave hastigheter.

Riktig nok er det lovpålagt. Like fullt er det ganske umusikalsk. Med Fiat 500 blir de andre toner.

Italienerne har vraket alt på bilindustriens trauste standardrepertoar, og lagt inn temaet fra Federico Fellinis Oscar-vinnende spillefilm «Amarcord» fra 1973.

Nino Rotas komposisjon tar deg tilbake til en tid med fri eksos og hjelmløs scootertrafikk i Romas brosteinsbelagte smågater. Like sjarmerende som politisk ukorrekt.

Nye Fiat 500 er helelektrisk. En retning italienerne omsider har staket ut – og satser på.

De har store planer for en elektrisk framtid.

IØYNEFALLENDE: Lysdesignet i fronten gjør det enkelt å kjenne igjen en Fiat 500.

Ikke enkelt

Og det er mye som tilsier at folk vil falle pladask for denne modellen – som de gjorde i 1957, da Fiat 500 ble lansert.

Og som i 2007, da de ikoniske designelementene ble pakket inn i et mer moderne formspråk.

Det var da Fiat langt på vei skapte en ny entusiastbil.

De norske Fiat-representantene har ventet lenge – og forgjeves, kan vi kanskje si – på en modell som virkelig kan markere seg på nybilregistreringslistene.

Frank Bauge – sjef i FCA-gruppen, som importerer Fiat, Jeep og Alfa Romeo til Norge – innrømmer at det ikke har vært så enkelt å nå inn til styrerommet i Torino med elbilenes fortreffelighet.

NYDESIGNET: Bortsett fra et tradisjonsrikt, rundt hovedinstrument, føles det meste nytt på Fiat 500.

1800 solgte?

– Det har vært litt motvillighet til å investere, og det har selvfølgelig vært synd for oss i Norge. Men når Fiat først nå kommer, så gjør de det veldig bra, sier Bauge.

Det har resultert i et salgsmål på 1800 Fiat 500 i 2021.

– Fiat 500 får overlegen teknikk og komfort, fastslår Bauge.

Sherpa-modus

Vi ser for oss Mini Electric og Honda e som de to mest relevante konkurrentene. Disse to har mer effekt, men dårligere rekkevidde – og et prisnivå som neppe gjør utslaget i en såpass subjektiv og følelsesbasert konkurranse.

Priser og tekniske spesifikasjoner på Fiat 500 kan du lese i faktaboksen øverst i saken.

Verdt å nevne er det ene av tre kjøremodi, kalt «Sherpa». En morsom betegnelse på en velkjent utfordring:

Hvordan komme deg mest effektivt til målet når det begynner å gå på reservene løs?

LIK: Hekken har de samme linjene som forgjengeren fra 2007.
SMÅBIL: Fiat 500 prøver ikke å gjøre seg stor, men bagasjerommet er likevel akseptabelt.
IKON: Fiat-designerne har lagt inn et bilde av originalen fra 1957 i lomma på døra.
GIRET: Girvelgeren er integrert i dashboardet, og ser både elegant og lettbetjent ut.
FIKS: Fra innsiden åpner du døra ved å trykke på knappen.
SKYLINE: Også i oppbevaringsplassen til for eksempel mobilen, har designerne satt sitt preg. Her kan du skimte silhouetten til Torino, Fiats hjemby.

Én pedal

En sherpa er eksperten her. Overført til bilens verden, så handler det om kjøre så energieffektivt som mulig, og redusere både motor- og varmeeffekten.

Ellers kan du velge «Range», som gir deg mulighet til å kjøre med én pedal, slik vi kjenner fra spesielt Nissan Leaf. Bilen starter uansett alltid i «Normal».