KOSTER !,5 MILLIARDER: Stein i frontruta. Steinsprutskadene koster oss 1,5 milkliarder kroner i året. Foto: Rune Korsvoll

Steinsprut koster 4 millioner hver eneste dag:

250.000 biler fikk ødelagt frontruta av steinsprut

I fjor fikk 249.682 biler ødelagt frontruta på grunn av steinsprut. Totalt betalte forsikringsselskapene ut nesten 1,5 milliarder kroner for slike skader. For ti år siden var utbetalingene på 625 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er nye tall fra Finans Norge, som samler skadetall fra alle forsikringsselskapene, som viser at steinsprutskadene fortsatt øker kraftig.

Tallene for 2016 viser en økning på 5,1 prosent i antall skader og 8,1 prosent i kronebeløpet som ble utbetalt.

I tillegg kommer et ukjent antall skader på biler som ikke har kasko- eller delkaskoforsikring og dermed ikke får dekket skadene på forsikringen.

Ny bil? Vi har testet fire plug-in-hybrider som favoriseres av dagens avgiftsregler

– Når snøen og isen er borte fra veien, ligger det igjen småstein etter strøing. Disse blir forvandlet til små prosjektiler når du kjører over dem. Vår erfaring er at de piggfrie dekkene også har en god del av skylda. Steinene setter seg fast i det myke dekkmønsteret og slynges av sted når bilen kommer opp i høy hastighet, sier teknisk trener Åge Tangen i Hurtigruta Carglass.

– At skadene øker, har trolig å gjøre med at det er flere bilen på veien. Vi tror også det kan ha å gjøre med at enkelte bilprodusenter lager rutene tynnere, for å redusere vekten på bilen, sier Tangen.

Hans erfaring er at disse skadene er vanskelige å unngå.

Les også: Kvinner bulker mindre enn menn

Dyrere ruter

– Jeg har hørt mange teorier om skvettlapper og lang avstand til bilen foran, men vår erfaring er at det er vanskelig å unngå steinsprutskadene. Steinen som smeller i frontruta kan like gjerne komme fra bilen i motgående kjørebane som fra bilen foran, sier Tangen.

– Har du vært uheldig å fått en «rose» i frontruta er mitt beste råd at du kommer til oss så raskt som mulig, slik at vi kan utbedre steinspruten før ruta sprekker. Har du kasko eller delkasko, er denne skadebegrensningen gratis, legger han til.

– At utbetalingene øker mer enn antall skader, har også sin naturlige forklaring. For det første er rutene dyrere og har mer teknologi med varmedemping og varmetråder. I tillegg har de fleste moderne biler regnsensorer og kamerautstyr for automatisk nødbrems og skiltgjenkjenning i ruta.

– Dette er utstyr som må kalibreres etter ruteskift. Til sammen blir dette mer arbeid og høyere kostnader, sier Tangen.

Fire millioner hver dag

- Steinsprutskader er det mye av gjennom hele året, men våren skiller seg ut med flest skader. Beregninger Gjensidige har gjort viser at 700 bileiere daglig må ta turen innom et verksted for å reparere ruten eller å få den skiftet. Skadene koster dermed 4 millioner kroner hver eneste dag, men bilistene slipper billig unna, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Les også: 230 bilsvindlere avslørt

Det er store kostnader for Gjensidige og de andre forsikringsselskapene dersom ruten må skiftes.

– Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten i stedet for å skifte den. Derfor får alle bileiere med delkasko eller kasko reparert steinsprutskader gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel, sier Voll, som har følgende tips for å unngå eller redusere steinsprutskader:

– Hold god avstand til bilen foran. Er uhellet ute, få reparert skaden så rask som mulig. Dekk gjerne med gjennomsiktig teip for å beskytte skaden mot skitt og fuktighet.

År

Antall skader

2014 232.256 2015 237.578 2016 249.682