Bra vinterfeste. Oppfører seg stille og progressivt på grepgrensen.
MINUS:
Lange bremselengder på asfalt. Forbruk. Støy.
At produktet har noen år på nakken merkes godt på antallet pigger: Bare 128 stykker, mens majoriteten av konkurrentene har minst 190.
Sammenliknet med Hakkapeliitta 9 blir det tydelig hvordan premiumprodusentene med årene har lyktes å balansere opp vinterdekk med egenskaper til å håndtere alle typer underlag, ikke bare snø og is.
Selv om Nordman 7 fortsatt er konkurransedyktig på snø og is, med svak understyring på både snø og is, har det desto vanskeligere for å hevde seg på barmark.
Det får dårligst karakter på både tørr og våt asfalt.
Dessuten er støynivået i høyeste laget.
PS: Under en ekstra sjekk av måledataene fra forbrukstesten ble det oppdaget tre feil som vi dessverre ikke fikk fanget opp i tide til publiseringen av printmagasinet.
De korrekte måleverdiene skal være som følger på dekkene fra Nokian (5,74 l/100 km), Nordman (5,76 l/100 km)og GT Radial (5,78 l/100 km), og dekkene skal derfor ha to poeng høyere score enn det stod i printutgaven av Motor.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.