<b>HELST IKKE REGN: </b>På tørr asfalt klarer de billigere dekkene seg ganske bra.
HELST IKKE REGN: På tørr asfalt klarer de billigere dekkene seg ganske bra.

Sommerdekktesten 2019 (budsjettdekk):

Billige dekk krever godvær og tørr asfalt

Du kan spare ganske mye penger på å velge lavprisdekk framfor premiumdekk. Men hvor mye dårligere er de billige dekkene? Vi har testet sju budsjettdekk og sammenlignet dem med et premiumdekk.

Publisert Sist oppdatert

PS: Vær obs på at denne testen er gjort tidligere og under litt andre forhold enn premiumdekk-testen. Metodene er de samme, men siden tid og sted er forskjellige kan ikke testene sammenliknes direkte.

Testen viser at man ikke kan fastslå at alle lavprisdekk er dårlige. Spørsmålet er hvor stor forskjell det er på grep og sikkerhet.

Her er resultatlisten:

1) 75 poeng – Fulda Ecocontrol HP

2) 73 poeng – Falken Ziex ZE 914 Ecorun

3) 60 poeng – Roadstone Eurovis Sport 04

4) 55 poeng – Landsail LS 388

5) 52 poeng – Maxxis Mecotra 3

6) 45 poeng – Nordexx NS 9000

7) 40 poeng – Goodride Radial RP28

Referansedekk: 88 poeng – Continental ContiPremiumContact 5

Mister grepet

Den største forskjellen mellom premiumdekket og de billigere alternativene ser vi når det kommer til grep på våt asfalt.

Premiumdekket Continental bremser fra 100 km/t til full stopp på 54,67 meter. Gjennomsnittet for de billigere alternativene er drøyt 66 meter.

Aller dårligst er kinesiske Goodride som stopper på 74 meter. Det innebærer at når bilen med Continentaldekket stanser, så suser Goodride forbi i 50 km/t!

Det blir en skikkelig smell hvis man krasjer med en annen bil eller en elg.