LETT TILGJENGELIG: Det er lett å parkere og praktisk å kunne fylle bensin samtidig.

Veimat-testen 2017: Rudshøgda Gjestegård, Rudshøgda

God mat, dårlig service

Det er noe med navnet gjestegård som er veldig hyggelig. Og bygningen i tre ser slett i så verst hyggelig ut den heller. Men et stopp her gir en blandet opplevelse.

Publisert Sist oppdatert

Rudshøgda gjestegård

67 poeng

Rudshøgda Gjestegård ved E6 mellom Hamar og Lillehammer, Rudsflata 2, Rudshøgda.

Førsteinntrykk 6/10

Praktisk beliggenhet. Bensinstasjon og lett å parkere. Vanlig godt vedlikehold inne og ute. Litt rotete, og presentasjon av maten på buffeten er mangelfull.

Meny 7/10

Kjedelig standardmeny, vi kan at på rams fra andre veikroer. Men også buffet med laks, wok med svinekjøtt, elgkarbonader og rømmegrøt, blant annet. Lekre smørbrød.

Smak 8/10

Mye på det jevne, men woken er spesielt god, kanskje litt salt? Rømmegrøten smaker også godt. Og et par av dessertene fra buffeten er virkelig en opptur. Godt smørbrød.

Pris 7/10

Mye for pengene. Ikke bare med tanke på mengde, men også standard. Personlig ville vi foretrukket et par retter mindre på buffeten, og mer omtanke i hver rett.

Service 4/10

Service? Hvilken service? Ingen i kassa når vi kommer, og ingen som ønsker oss som gjest virker det som. En dame som kommer til underveis løfter inntrykket.

Barnevennlig 5/10

Barn under 12 år spiser buffet til halv pris. Barnestoler. Uteområde, men ikke spesielt idyllisk eller barnevennlig.

Hjemmelaget 7/10

Noe er hjemmelaget, annet er ikke. Hvorfor ikke løfte fram det som er laget fra bunnen av?

Drikke 6/10

De vanlige brusflaskene dominerer. Pluss for lett tilgjengelig friskt vann. Og et stort pluss for god rød saft som serveres til rømmegrøten (inkludert, men vi må spørre).

Renhold 10/10

Godt renhold. Rent på benker, på bord, på toalettet, og det ser ut som om gardinene er nyvaskede. Det ser skikkelig ut selv om det er på slutten av dagen.

Toaletter 7/10

Gamle toaletter med skrangledører. Men det er papir, såpe og lukter godt. Tørkeapparat til hendene.

Avkjøringen i retningen nordover er tydelig merket, og det er lett å parkere. Rudshøgda Kro og Gjestegård har også en kro som ligger i den andre retningen, men den var ikke åpnet for sesongen da vi testet.

Idet vi parkerer ser vi at det er bord ute til bruk i finvær: Det er alltid et pluss, selv om utsikten ikke er noe særlig. Vel innenfor døra er inntrykket litt ymse.

Lokalet er lyst og virker delvis oppusset, men som vanlig på mange veikroer er det vanskelig å orientere seg, hvor begynner man? Og er det egentlig åpent?

Sannsynligvis, for det sitter flere ved bordene, og omsider dukker det opp en person bak kassa. Det virker nesten som det er litt motvillig. Forklaringen på konseptet med buffet er knapp, og det er tydeligvis buffet som gjelder.

Her gjøres det virkelig ikke noe forsøk på å selge inn varene.

LYST INTERIØR: Men servicen er ganske motvillig.

Rudshøgda Gjestegård er medlem av kjeden Utvalgte spisesteder. Ikke vet vi hva det innebærer av forpliktelser, men det skaper i hvert fall noen forventninger.

Men menyen står ikke i stil, hva er det som er utvalgt med biffsnadder, kylling og rødspette?

Interiøret er OK, men uten særpreg, presentasjonen av maten likeså. Det er mye duppeditter rundt omkring. Skjermer, plastikkskilt, stort kjøleskap med drikke, pluss en boks med drikke.

Men alt er på stell, og mye av det vi smaker på er godt.

Straks noen har forlatt bordet er betjeningen på plass og vasker.

BUFFET: På buffeten er det et par desserter som gir en opptur.

 

Men som nyankommen gjest er jeg tydeligvis vanskelig å gå øye på, og når jeg til slutt spør om jeg kan få pakket inn et smørbrød jeg skal ha med videre, får jeg levert en burger-boks i hånda.

Vi hadde håpet å få den plast- eller foliepakket.

Ja, ja, vi vandrer i hvert fall ut stappmette, som resultatet gjerne blir når det er buffet. Buffeten koster 249 kroner, med kaffe, halv pris for barn. Den inneholdt ikke snev av noe lokalt.

Det er verdt å nevne at underveis i måltidet dukket det opp en veldig hyggelig blid dame, som virkelig hadde skjønt dette med service, og blant annet ga en annen gjest noen hyggelig ord med på veien sammen med softisen.

Hun sa også farvel idet vi gikk.

Det er ikke mye som skal til for å gjøre hele forskjellen på opplevelsen. Men hun dukket dessverre opp for seint til at vi kunne forlate stedet med godfølelsen.

(Testet av Motor april 2017. Ingen vet at vi tester når vi er på besøk.)