Trattoria Parma som ligger ved Tana bru, der Fv98 fra Ifjordfjellet møter E6. Adressen er Rådhusveien 20, 9845 Tana.
Førsteinntrykk
8/10
Lyse, åpne lokaler med en betjening som tar gjestfritt imot. Lett å parkere.
Meny
9/10
Rikholdig italiensk meny, med visse norske innslag. Godt utvalg av både varme og kalde retter, men utfyller den klassiske italienske menyen med både burger, kebab og snadder.
Smak
10/10
Førsteklasses reinkjøtt og bra karakter på sausen. Pastaen er perfekt kokt.
Pris
7/10
Midt på treet på det meste av rettene, men 135 kroner for en panini er stivt. Serverer ikke halve porsjoner.
Service
9/10
Ikke det siste bittelille ekstra, men heller ikke noe på klage på. Rask respons, vannkaraffel kjapt på bordet, og bra tempo på kjøkkenet.
Barnevennlig
8/10
Fem retter på barnemenyen med ganske bra variasjon. Ikke så lett med lekeområder utenfor, men bøker og tegnesaker i en kasse.
Hjemmelaget
8/10
Profilerer seg ikke veldig på bruk av lokale råvarer, men har supplert det italienske med reinkjøtt og andre lokale varer.
Drikke
9/10
Ypperlig kaffe. Mineralvann fra flaske og juice, ingen spesielt spennende og ingen ferskpresset.
Renhold
7/10
På det jevne.
Toaletter
6/10
Ikke helt nyvasket da vi var der… Er bare ett toalett, med klosett og vask.
Mange vil kalle Trattoria Parma (søsterrestaurant med Trattoria Capri i Varangerbotn) en veikro med italiensk preg. En italiensk restaurant som ligger langs veien, er nok en riktigere beskrivelse.
Som i Varangerbotn er det italiensk med någo attåt:
Hamburgere, kebab og «snadder».
Men vi støttet oss til det gamle i ordtaket, «when in Rome, do as the Romans do», og valgte pasta med reinkjøtt når vi først var på italiensk restaurant i Finnmark.
Den var praktfull. Det er ingen heksekunst å koke pasta riktig, selv om altfor få gjør det, men det er sjelden pasta får følge av så mørt og smakfullt reinkjøtt som på Trattoria Parma.
De to trattoria’ene ligger kun et kvarters kjøring fra hverandre, og har samme oppbygning av menyen.
Men det er store forskjeller på hvordan de enkelte rettene er komponert, så det er tenkt klokt om hvordan man skal få variasjon på et grunnkonsept - som er veldig bra.
(Testet av Motor juni 2017. Ingen vet at vi tester når vi er på besøk.)