LITT BARSKERE: SUV-er er ofte tyngre enn vanlige personbiler og brukes av og til under tøffere forhold. Derfor er sikkert vintergrep svært viktig. Foto: Lasse Allard
Vinterdekktesten 2016 (SUV):
Her er de SUVerene vinterdekkene
SUV'er har et par ekstra utfordringer på vinterføre: De er ofte tyngre enn vanlige personbiler og brukes av og til under tøffere forhold. Vi har testet vinterdekk som er spesielt beregnet for å gi SUV'er trygt grep på veien.
PS: Denne testen ble publisert første gang i oktober 2016. Redaksjonen har de siste ukene fått mange henvendelser om vinterdekk til SUV'er, og derfor publiserer vi testen på nytt. Det har kommet noen nye modeller på markedet, men ikke veldig mange. Vi har ikke noen nye dekk i denne testen. Men selv om det er 2016-dekk i denne testen, vil du kunne finne mange av dem hos din dekkforhandler hvis du ser etter SUV-dekk spesielt.
Et trygt grep er alt handler om når det gjelder vinterdekk. Når farlige situasjoner plutselig oppstår, må du ha dekk som gir kort bremsestrekning og godt sidegrep.
I sluttresultatet av vår vurdering av dekkene, er hele 65 prosent av vekten lagt på prestasjoner på is og snø. Dette er etter vår mening de mest kritiske forholdene du møter på norske vinterveier.
Men siden en SUV med høy bakkeklaring av og til brukes under noe tøffere forhold enn en vanlig personbil, kan også evnen til å ta seg fram være en egenskap som vektlegges i større grad. Det samme kan sidegrepet være.
Når en tung SUV mister grepet sideveis, bør du ha dekk som gjør det enklest mulig å rett opp igjen sladden og få bilen på rett vei igjen.
Blant piggdekkene er det relativt jevnt mellom Nokian, Continental og Goodyear i toppen. Blant de piggfrie er de Continental som går av med en relativt klar seier.
Likevel er det viktig at du studerer testen og velger dekkene som passer ditt behov og dine kjøreforhold best. Kjører du mye på våt asfalt er det ikke sikkert at dekket som er best på is, er det rette for deg.
Hovedkonklusjonen i testen er relativt klar:
På is er piggdekkene fortsatt best, men forskjellene mellom pigg- og piggfritt i denne SUV-kategorien ser ut til å være noe mindre enn når det gjelder vinterdekk til vanlige biler. Det er faktisk ett av de piggfrie dekkene som bremser bedre enn et par av piggdekkene på is.
Flere pigger gir ofte bedre grep på is. I disse SUV-dekkene varierer antall pigger fra 115 til 222. Dekkene med mange pigger, har lettere pigger for å tilfredsstille kravet om at veislitasjen ikke skal øke.
Flere pigger ser ut til å gi noe bedre grep på is, men dette varierer også fra dekk til dekk. Flere pigger vil vanligvis gi noe mer støy, men dette er heller ingen regel uten unntak.
Hvilke dekk som støyer minst og bremser best finner du ved å studere resultatene fra de enkelte testene.