«TYSK» DESIGN: Uten emblemer er det vanskelig å skille koreanske Ceed fra konkurrentene. Borte er vinklene og formene som kjennetegner mange asiatiske biler. Nå er det mer ryddig og rettvinklet europeisk tenkning som gjelder. Foto: Tomm W. Christiansen
«TYSK» DESIGN: Uten emblemer er det vanskelig å skille koreanske Ceed fra konkurrentene. Borte er vinklene og formene som kjennetegner mange asiatiske biler. Nå er det mer ryddig og rettvinklet europeisk tenkning som gjelder. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor-test: Kia Ceed

Truer tyskerne

Kia fortsetter sin formidable klassereise i bilverdenen. I konkurranse med noen av de heteste navnene i kompaktklassen ruller nye Ceed inn i det ypperste tetsjiktet.

Publisert Sist oppdatert

Kia Ceed 2018

73 poeng

Vår testbil koster fra kr. 371.400, eks. leveringsomkostninger (140 hk. bensin/automat, Exclusive). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 392.600 Motor/drivverk: Firesylindret bensinmotor, 140 hk (103 KW). Dreiemoment 242 nm. ved 1500 omdreininger. Forhjulstrekk, 7 trinns automat (dobbeltkløtsj). Ytelser: 0-100 Km/t: 9,2 sek. Toppfart: 205 km/t. Dekkdimensjon: 225x45-17

Komfort 6/10

Kia har et dekkstøyproblem i mange modeller, også denne. Ceed er blitt bedre enn forgjengeren, men ligger fortsatt på bunn i vår støymåling, både objektivt og subjektivt. Det trekker karakteren ned. For øvrig utmerket kjørekomfort i form av fjæring, seter, brukervennlighet og oversikt for biltypen.

Design 7/10

Elegant og småtøff, men uten særpreg. Det er nok også meningen i en klasse der tysk design er normen. Har fått en rettere vinduslinje og mer profilert panser og bakluke. Innvendig er kolossen av instrumenter rundt føreren erstattet av et slankere og mer elegant panel. Pent å se på, behagelig å ta på.

Kjøreegenskaper 8/10

Oppfører seg trygt og forutsigbart når vi tester den til yttergrensene på NAFs testanlegg på Våler. Den nyutviklede bensinmotoren på 140 hk. fungerer veldig bra i kombinasjon med en sjutrinns dobbeltklutsjautomat. Myk og harmonisk i daglig bruk, overraskende pigg når du har lyst.

Miljø og forbruk 7/10

Vi målte forbruket til 0,63 i testperioden. Det skal være mulig å komme litt lavere enn dette med forsiktig gassbruk og den moderne dobbeltkløtsj-girkassa – men reelt forbruk er en del over fabrikkoppgitte 0, 57 ved blandet kjøring. Den nyutviklede bensinmotoren har et Co2-utslipp på 111 og tilfredsstiller dagens miljøkrav.

Utstyr 9/10

Testbilen er spekket med det meste Kia har å by på – inkludert blant annet varme i ratt og baksete, ventilerte seter foran, skinnseter og soltak. Men allerede fra nest laveste av fire utstyrsnivåer får du blant annet ryggekamera, fjernlysassistent, adaptiv cruisekontroll, filassistent og automatisk klimaanlegg med to soner.

Praktisk 7/10

Bagasjerommet på 395 liter er noen melkekartonger bedre enn resten. Oppleves som den mest oversiktlige og har god plass også i baksetet. Testens mest lettbetjente instrumenter. Ryggekameraet er skarpt, men blir fort tildekket av vann/dugg. Vindusviskerguiden som popper opp i instrumentpanelet når du berører spaken, er meget nyttig. I alle biler er denne spaken mørk og bortgjemt og med små, uforståelige symboler. I Ceed ser du enkelt viskerens posisjon og eventuelt intervall.

Pris 8/10

Kia har alltid levert solide utstyrspakker for pengene, men tidligere har det skortet litt på øvrige kvalitetene ved produktene. Nå stemmer det meste, men prisen er ikke lenger det opplagte kjøpsargumentet. Det er et kompliment til selve bilen. Markedets beste garanti er selvsagt også et stort pluss.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall på to år eller 30.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Dermed har Ceed kun behov for servicebesøk annethvert år, hvis man kjører 15.000 i året. Med relativt lave servicepriser blir totalkostnaden svært gunstig. Det oppgitte forbruket på 0,57 er lavere enn reelt forbruk.

Sikkerhet 8/10

Foreløpig ikke testet av EuroNCAP (september 2018), men har alt av moderne sikkerhetssystemer for biler i denne klassen, inkludert filvarsler, blindsoneassistent, varsling ved kryssende trafikk bak bilen og selvkjøringsassistanse. Forgjengeren ble testet i 2012 – med fem av fem stjerner etter datidens krav.

Annenhåndsverdi 5/10

I Sverige har Ceed vært en salgssuksess. Suksessen med elektrifiserte biler har styrket merkevaren Kia, og verdifallet framover er mer knyttet opp til de fossile motorene. Det prosentvise verdifallet vil være noe høyere enn snittet for denne testen.

Motors testlag hadde ikke rullert så lenge på bilene i vår stortest (Audi A3, Mercedes A-klasse, Opel Astra, Ford Focus, Kia Ceed), før førstemann pekte på den knallblå koreaneren og sa det de fleste tenkte:

Der er overraskelsen!

Skjønt, alle som jobber med biler – og alle som leser Motor.no – vet at Kia lager gode biler.

For rundt 20 år siden hadde Kia omtrent samme status i Europa som japanske bilbyggere på begynnelsen av 70-tallet; de var latterliggjort og oversett.

Les også: Stilig Kia for smale budsjetter

I dag vet vi bedre. Med Ceed har Kia laget en bil med egenskaper som løfter den helt opp på andreplass i konkurranse mot fire tyske veteraner med spisskompetanse på både folkelighet og luksus.

Bare en klassisk Kia-svakhet ødelegger totalseieren.

Mer om det senere.

EKSEMPLARISK: Instrumentpanelet er oversiktlig og betjeningen er enkel og brukervennlig, med en fin miks av digitale og analoge funksjoner. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
EKSEMPLARISK: Instrumentpanelet er oversiktlig og betjeningen er enkel og brukervennlig, med en fin miks av digitale og analoge funksjoner. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Fortsatt er fornuften Kias skarpeste våpen: Her er markedets beste garanti og det meste av komfort- og sikkerhetsutstyr til gunstige priser.

I tillegg får du kjøreegenskaper på høyde med de aller beste i dette feltet, solid kvalitetsfølelse på materialer, knapper og brytere – og et design som kunne tilhørt en hvilken som helst markedsledende tysker.

Førermiljøet vurderer vi som best i test. Vel å merke hvis du vil ha en bil du kan låne bort til hvem som helst uten ytterligere instruksjoner. Analoge hovedinstrumenter, digital berøringsskjerm, lettforståelige menyer og fornuftig betjening av førerassistansesystemet.

Veldig fornuftig, litt kjedelig.

I en bilklasse som dette er nok fornuft viktigere enn følelser.

Les også: Mild hybridløsning på Kia Sportage

Girskiftene føles generelt mykere enn vi opplevde på Skoda Karoq – som vi testet i forrige Motor, og som har den såkalte DSG-kassa, pioneren blant dobbeltkløtsjkassene.

 

Ceed taper førsteplassen på et gjentakende Kia-problem:

Dekkstøyen på grov asfalt – og grov asfalt er det mye av i Norge. Problemet er mer eller mindre generelt for alle modellene.

Hører du mye på musikk, er det ikke noe problem. Hører du mye på radio, er det av og til et problem.

Liker du å ferdes i stillhet, er det et stort problem.

Powered by Labrador CMS