RUNDT NESTE SVING: De første Cupra Born kommer på norske veier før årsskiftet.
RUNDT NESTE SVING: De første Cupra Born kommer på norske veier før årsskiftet.

Test: Cupra Born (elbil)

Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer

Hvis du tar en Volkswagen ID.3 som er kurert for alle barnesykdommer og setter ned prisen rundt 100.000 kroner, hva får du da? En Cupra Born.

Publisert Sist oppdatert

Det er ofte noe å lære av storesøsken. Og kanskje spesielt av tabbene deres.

Born er i prinsippet samme bil som ID.3, som kom på norske veier på sensommeren i fjor.

Det var for tidlig.

Cupra Born

82 poeng

Pris fra-til: 307.000-339.000 (inkl. omkostninger). Pris testbil: 339.000 (inkl. omkostninger). TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL: Drivlinje: 58 kWt (netto) batterielektrisk, 204 hk (310 Nm). Bakhjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 424 km./15,5 kWt/100 km. 0-100 km/t: 7,3 sek (fabrikktall). Toppfart: 160 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1736/449 kg. Dekkdimensjon: 215/50R19. Bagasjerom liter/hengervekt: 385/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 432/181/154/13.

Komfort 8/10

Utsøkt kjøreposisjon og herlig liten svingradius. Mer sportslige seter enn i ID.3, og de fleste vil nok oppleve disse som bedre. Betjeningen, spesielt på rattet, krever tilvenning. Litt stump i lavere fart, men svært god fjæringskomfort på landevei. Middels på hjulstøy.

Design 8/10

En helt annen frontdesign enn ID.3. Penere, mener de fleste. Tradisjonell bakfra og i profil, design med lang levetid. Store hjul gir stil og tyngde. Innvendig spennende, med det lille hoveddisplayet, den elegante girvelgeren og en mer vellykket midtkonsoll enn i ID.3.

Kjøreegenskaper 9/10

Den dedikerte elbilplattformen med tilnærmet optimal vektfordeling gir klasseledende kjøreopplevelse. Presis, stabil og trygg til langt utenfor fornuftens grenser. Bakhjulsdrift gir null sporing ved gasspådrag, og muligheten for en kortvarig «boost» er artig krydder.

Miljø og forbruk 8/10

Inntil vi har gjort en fullverdig test på norske veier, baserer vi oss på resultatene til ID.3 med tilsvarende batteripakke og oppgitt rekkevidde på 418 km (WLTP). I vintertesten kom den 340 km, med forbruk på 16,6 kWt/100 km. I sommertesten kom den 421 km, med forbruk på 13,3 kWt/100 km.

Utstyr 8/10

Følger trenden med godt utstyrte grunnmodeller og begrenset med tilvalg. Men utvalget av felger er stort, og du får både panoramatak og noen lekre farger som kan gjøre bilen din mer personlig. En pakke til 10.700 kroner med blant annet trådløs mobillader og nøkkelfrie funksjoner anbefales.

Praktisk 8/10

Svært romslig og luftig kupé, her setter modellene fra VW-konsernet standarden. Bagasjerommet på 385 liter er ikke like imponerende. Skiluke og gulv som kan justeres i to høyder, er praktisk. Merkelig nok ikke «frunk», som en elbil burde ha. Heller ikke hengermulighet.

Pris 10/10

For 307.000 får du den fiks ferdig på veien med 18-toms sommer og vinterhjul og tre års service. Det er svært mye for pengene. Legger du på omtrent alt som er av utstyr (metallic, 20-toms hjul, oppgraderte seter, panoramatak, head up display, dynamisk understell m.m), ender du på 413.000.

Driftskostnader 8/10

Service i tre år er inkludert i prisen, men ikke slitedeler. Trommelbremser bak bør uansett gi mindre rust og lavere utgifter til bremsevedlikehold. Barnesykdommene til ID.3 er kurert på senere produkter fra konsernet, dermed bør denne gi et ukomplisert bilhold.

Sikkerhet 8/10

Identiske ID.3 fikk fem av fem stjerner i Euro NCAP. Den adaptive fartsholderen er i utgangspunktet bra. I kombinasjon med navigasjonen, leser den veien og avpasser farten mot rundkjøringer og skarpe svinger. Men skiltleseren fungerer dårlig i Norge, og filskiftevarsleren kan være lunefull.

Annenhåndsverdi 8/10

Forvent et årlig prisfall på 45-55.000 kroner i en treårsperiode. Som ferskt merke vil Cupra alltid møte litt skepsis, men de fleste vil tilegne seg kunnskap om at dette i prinsippet er en VW ID.3, bare litt bedre enn de første utgavene av denne. Blir trolig attraktiv som brukt.

Det var riktig nok forventet enkelte mangler på bilen Volkswagen lanserte som den naturlige arvtakeren til legendene «bobla» og Golf.

De første kundene måtte blant annet underskrive på at de aksepterte at noen finesser og funksjoner først ville komme etter to annonserte oppgraderinger. Og akkurat den prosessen gikk stort sett etter planen.

Presset ut

Men de første kundene meldte også om diverse annet tull og tøys som dokumenterte at Volkswagen hadde tatt en kalkulert risiko ved å presse ut en bil som på det tidspunktet ikke virket særlig mer utprøvd enn de første Korona-vaksinene.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at ID.3 er blitt en utmerket bil. Merkevaren Volkswagen er dessuten så innarbeidet at noen feiltrinn fort viskes ut i folks bevissthet.

Det beste kjøpet

Sånn sett er Cupra en artig kontrast. Selve merkevaren er ny og ukjent for folk flest. Men modellen Born er særdeles bra. For mange vil dette være det aller beste elbilkjøpet ved inngangen til 2022.

Litt flåsete kan vi si at dette er en VW ID.3, bare bedre og billigere. Mer seriøst kan vi si at dette er en VW ID.3 slik den burde framstått fra første dag.

Cupra er altså navnet på elbilsatsingen til Seat, som igjen er en del av Volkswagen-konsernet.

Og Cupra Born er i prinsippet samme bil som VW ID.3, som igjen er bygget på den samme plattformen som for eksempel Audi Q4 e-tron.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HJEMLIGE TRAKTER:</span> Born på en høyde over Barcelona. Modellen er oppkalt etter El Born, et hipt strøk i Barcelona.
HJEMLIGE TRAKTER: Born på en høyde over Barcelona. Modellen er oppkalt etter El Born, et hipt strøk i Barcelona.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORSKJELLER:</span> I utgangspunktet er det mye ID.3 over interiøret, men Born skiller seg blant annet ut med en større 12-toms infotainmentskjerm, en lengre midtkonsoll, ratt med to satelittknapper, bøtteseter og litt annet materialvalg.
FORSKJELLER: I utgangspunktet er det mye ID.3 over interiøret, men Born skiller seg blant annet ut med en større 12-toms infotainmentskjerm, en lengre midtkonsoll, ratt med to satelittknapper, bøtteseter og litt annet materialvalg.

Rundt 42 mil

Born har samme batteripakke på 58 kWt og samme motoreffekt på 204 hester som ID.3. På kommende utgaver skal det også være mulig å få 231 hester i en kortvarig boost.

Den offisielle rekkevidden varierer med noen kilometer, avhengig av utstyrsversjon – men en solid utstyrt Born vil trolig gå rundt 42 mil på en fin sommerdag.

Da vi hadde med ID.3 i våre store elbiltest, kom vi 340 kilometer på vinteren og 421 kilometer på sommeren. Inntil vi får gjort målinger av rekkevidde og lading på norsk jord, kan du sjekke ut ladetallene på ID.3 her.

Alt tilsier at Born kommer likt ut.

Merkelojalitet

De siste årene med kraftig økning i elbilsalget har vist oss at nordmenns merkelojalitet ikke stikker dypere enn man må grave i lommeboka. Er prisen bra, så er også bilen bra – veldig forenklet formulert.

I Cupra Borns tilfelle kan vi være mer konkret. Her har vi definitivt en bra bil til en bra pris. Hvis du kan nøye deg med en grå lakk som ikke er metallic, så får du bilen ferdig på veien for 307.000 kroner. Da er også 18-toms vinterhjul og tre års servicekostnader inkludert i prisen.

Og bare så det er skrevet: Gråfargen er mye finere i virkeligheten enn på bilder.

Ungdommelig

Et begrenset antall godt utstyrte versjoner av Born selges til 339.000. Skal du ha med omtrent alt av utstyr på Born, havner du på rundt 415.000 kroner.

Selv om Cupra primært skal være det sportslige og ungdommelige alternativet som ikke lenger skal ha prisen som et opplagt konkurransefortrinn, så kommer vi ikke forbi prisaspektet her.

Vi finner ingen modeller som er i nærheten av å hamle opp med den prisen Born får på det norske markedet.

Vekt og balanse

I tester av ID.3 har vi lagt vekt på at den har en slags emosjonell dimensjon, en kjøredynamikk som løfter den over de øvrige i klassen. Elbilplattformen med de lettere motorene og de tyngre batteripakkene gir større muligheter til å finjustere vekt og balanse.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DETALJER: </span>Denne svartmønstrede paneldekoren på c-stolpen (mellom bakvindu og bakerste sidevindu) gjør at bilen oppfattes som lavere.
DETALJER: Denne svartmønstrede paneldekoren på c-stolpen (mellom bakvindu og bakerste sidevindu) gjør at bilen oppfattes som lavere.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELTRUKKET:</span> Lysstripen som binder baklyktene sammen, skiller Born fra ID.3. Også nedre del av støtfangeren har mer sportslige detaljer.
HELTRUKKET: Lysstripen som binder baklyktene sammen, skiller Born fra ID.3. Også nedre del av støtfangeren har mer sportslige detaljer.

Lavere bakkeklaring

Born forsterker dette inntrykket. Kanskje først og fremst visuelt, med et mer aggressivt uttrykk og flere sportslige detaljer. Men også med lavere bakkeklaring og muligheten til å velge justerbart understell i kombinasjon med større 20-toms hjul. Det gjør den ekstra morsom. Og litt mindre komfortabel.

ID.3 er ganske stump over asfaltkanter og fartsdumper. Men i kombinasjon med seter, som allerede på billigste utgave av Born er bøtteformede og mer sportslige, er dette kanskje en stivhet mange vil ønske seg.

Bakhjulsdriften gjør at bilen planter kreftene i bakken under akselerasjon. Den prøver ikke febrilsk å holde følge med seg selv, slik man kan oppleve i en bil med forhjulstrekk.

På glattere veier kjenner man at antispinn- og antiskrens-systemet kobler inn om man blir litt for leken med gassen. Men det skjer dempet og uten for mye av den karakteristiske skrapelyden.

Ikke ny standard

I høyere hastigheter føles Born som en større bil, selv om hjulstøyen øker merkbart ved 70-80 km/t. ID.3 framsto i sin tid som særdeles støysvak etter de første turene på tysk asfalt, og en nærmest unison motorpresse meldte begeistret om en ny standard.

Men nok en gang ble overgangen til norsk grovkornet asfalt svært merkbar. ID.3 ligger midt på treet i klassen rent støymessig, omtrent på nivå med Nissan Leaf.

Teoretisk sett skal et litt stivere understell og litt bredere dekk, som i Born, gi enda litt høyere støy.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BRA LYS: </span>Tvillingen ID.3 har godt lys, det samme gjelder trolig Born, selv om designet er annerledes. Dette er blant tingene vi skal få testet ut bedre på norske veier.
BRA LYS: Tvillingen ID.3 har godt lys, det samme gjelder trolig Born, selv om designet er annerledes. Dette er blant tingene vi skal få testet ut bedre på norske veier.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNAUT:</span> Kupeplassen er suveren i Born, men bagasjeplassen blir litt snau. Spesielt fordi bilen mangler «frunk», og ladekablene må legges under bagasjeromsgulvet. På bildet ligger gulvet på sitt høyeste, i flukt med lastekanten.
SNAUT: Kupeplassen er suveren i Born, men bagasjeplassen blir litt snau. Spesielt fordi bilen mangler «frunk», og ladekablene må legges under bagasjeromsgulvet. På bildet ligger gulvet på sitt høyeste, i flukt med lastekanten.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPORTSSETER</span>: Seter med litt godt gammelt bøttepreg er standard fra rimeligste Born. De fleste vil sitte godt her.
SPORTSSETER: Seter med litt godt gammelt bøttepreg er standard fra rimeligste Born. De fleste vil sitte godt her.

Uvant for mange

I likhet med de øvrige bilene fra VW-konsernet, kan Born leveres med en avansert adaptiv fartsholder. Denne avpasser farten mykt og trygt til forankjørende bil, og fungerer erfaringsmessig ypperlig fram til dette nivået.

Men i kombinasjon med et aktivt navigasjonssystem, skal den i tillegg lese både skilt og veistandard og justerer hastigheten deretter. Absolutt intelligent. Og absolutt uvant for mange.

Unngå fartsbøter

En oppmerksom og rutinert sjåfør kan fort få en litt vemmelig følelse av å bli overstyrt at teknologien. Men vi utelukker ikke at det for andre kan være en svært kjærkommen funksjon for å unngå sure fartsbøter.

Klimasystemet gir deg snarveier til en rekke funksjoner du ikke visste at du trengte. Som en boost med frisk luft, varming av hendene eller nedkjøling av varme føtter.

Utseendemessig ser du enkelt forskjell på Born og ID.3 i fronten. Ellers er karosseriet det samme, bare krydret av litt ulike detaljer og nyanser i lyktedesignet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STANDARDFARGE: </span>Dette er fargen du får hvis du dropper metallic. Slett ingen dårlig erstatning, og finere i virkeligheten enn på bilder. Avbildede 20-toms hjul er ikke standard.
STANDARDFARGE: Dette er fargen du får hvis du dropper metallic. Slett ingen dårlig erstatning, og finere i virkeligheten enn på bilder. Avbildede 20-toms hjul er ikke standard.

Innvendig har Born andre materialer, en litt større infotainmenskjerm og en midtkonsoll som fyller hele rommet fram til instrumentpanelet. I tillegg er setene litt mer sportslige i utformingen. Kvalitetsfølelsen er bedre i Born enn i ID.3.

Born vil fungere bra for en familie som ikke krever altfor mye plass til bagasje. Baksetet har plass til tre, og er behagelig for to. Litt begrenset lårstøtte riktig nok, men bra beinplass.

Burde hatt «frunk»

Men bagasjeplassen skuffer. En dedikert elbil uten plass til ladekabler andre steder enn i bagasjerommet, er en miss. Hvis du ikke tar ut kablene og lar dem bli igjen hjemme, må du trekke fra rundt 20 bagasjeplass. Selvsagt burde denne bilen ha en «frunk».

Men det er ikke alt man kan få til 307.000 kroner.

  • Testen av Cupra Born er basert på to dagers kjøring på spanske veier, koblet opp mot erfaringen vi har med ID.3. Vi vil gjøre eventuelle endringer i tekst og poengsummer etter å ha testet bilen på norske veier senere i vinter.