Samferdselsdepartementet tar grep – igjen:
Nå blir det høring om høyere fartsgrenser for tilhengere
Nå sendes forslaget om høyere fartsgrenser for tilhengere ut på høring. Også den nye statsråden ønsker høyere fart, for hengere både med og uten bremser.
DETTE ER SAKEN: Regjeringen vil ha høyere fart for hengere – og sender forslaget ut på høring.
Motors nyhet om at Statens vegvesen har lagt et forslag om høyere fartsgrenser fra forrige samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i skuffen har vakt oppsikt.
I stedet for å sende et forslag om økning av fartsgrensene ut på høring, slik statsråden i fjor ba om, nedprioriterte byråkratene i vegvesenet å gjøre som statsråden ba om.
– Helt vilt, sa Frp-politiker Tor André Johnsen til Motor – og får støtte av Arbeiderpartiets Sverre Myrli, som i likhet med Johnsen sitter i transportkomiteen på Stortinget.
– Jeg er overrasket over at det ikke har skjedd noe her. Dette vil jeg ta opp med samferdselsministeren, sier Myrli til Motor.
Lover høring
I Samferdselsdepartementet har de fått med seg at intet har skjedd.
I en epost formidlet av senior kommunikasjonsrådgiver Tor Livius Midtbø lover statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) nå en høringsrunde.
– Det vil bli gjennomført høring av forslag til endringer om maksimal hastighet for tilhenger. Vi vil i samråd med vegvesenet fastsette en ny fremdriftsplan for dette arbeidet, lover Noresjø.
Både Fremskrittspartiet og Myrli i Arbeiderpartiet ønsker høyere fartsgrenser for tilhenger-kjøring. Nå avslører statssekretæren i Samferdselsdepartementet at også regjeringen vil ha økt fartsgrense.
Les også: Populære elbiler får lastekrok
Både med og uten bremser
– Vi mener høyere fartsgrenser er viktig av hensyn til både fremkommelighet og trafikksikkerhet på motorveiene våre, slik at trafikantene ikke opplever store forskjeller i kjørehastighet, sier Noresjø.
Også fartsgrensen for tilhengere uten bremser kan bli skrudd opp.
I dag er tillatt maksimalhastighet for tilhengere uten bremser 60 km/t, og med egne bremser 80 km/t.
– Det vurderes nå om disse grensene kan heves, ut fra den tekniske utviklingen for både tilhengere og bilene som trekker dem, sier statssekretæren.