OFFENSIV: Carlos Ghosn, tidligere toppsjef i Nissan-Renault-Mitsubishi, sa seg helt uskyldig i alt han er anklaget for, og hevdet på en to timers pressekonferanse at navngitte personer i Nissans ledelse sørget for at han ble arrestert. Foto: AFP
OFFENSIV: Carlos Ghosn, tidligere toppsjef i Nissan-Renault-Mitsubishi, sa seg helt uskyldig i alt han er anklaget for, og hevdet på en to timers pressekonferanse at navngitte personer i Nissans ledelse sørget for at han ble arrestert. Foto: AFP

Tidligere Nissan-sjef snakket ut:

– Jeg var gissel i et rigget system

Carlos Ghosn var en av bilverdenens mektigste ledere. Etter en spektakulær flukt fra det japanske rettssystemet snakket han ut på en pressekonferanse i Beirut onsdag. – Jeg skulle aldri vært arrestert i det hele tatt, hevdet han.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Carlos Ghosn var arkitekten bak Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, verdens tredje største bilprodusent.

En novemberdag i 2018 raste alt sammen rundt Ghosn, da han ble arrestert av japansk politi, anklaget for økonomiske misligheter – og fengslet. I 2019 ble han løslatt, for annen gang, mot kausjon og har siden hatt husarrest i Tokyo.

Han unnslapp da han ble smuglet ut av Japan i et privatfly lille nyttårsaften, og har siden oppholdt seg i Libanon – et av tre land som han har statsborgerskap i.

Under pressekonferansen ønsket ikke Ghosn å snakke om selve flukten, som bare var mulig gjennom en grundig organisert operasjon som involverte både Ghosns familie og innleide medhjelpere og sikkerhetseksperter. 

Navngir «komplottmakere»

Nå navnga han en «håndfull individer» i Nissan-systemet som han hevdet samarbeidet med «et rigget japansk rettssystem» for å felle ham på et konstruert og falsk grunnlag.

Blant de navngitte: Hiroto Saikawa, eks-generaldirektør i Nissan, Hari Nade, en gang kjent som Ghosns «høyre hånd» og Toshiaki Onuma, sjef for administrative tjenester hos Nissan. Styremedlemmet Masakazu Toyoda skal, ifølge Ghosn, ha vært den som tok seg av kommunikasjonen mellom Nissan og myndighetene i affæren.

Ghosn har tidligere mer enn insinuert at japanske myndigheter også deltok aktivt i komplottet, som skal ha hatt som formål å hindre en sammenslåing mellom japanske Nissan – som Ghosn reddet fra konkurs tidlig på 2000-tallet – og franske Renault.

Les også vår Leaf-test: Bestefar er i ferd med å miste kontakten

«Et mareritt»

Ghosn beskrev sin tid i japansk fangenskap som et mareritt, og var nådeløs i sin dom over det han kalte «et rigget system».

– Elementær rettssikkerhet tilsidesettes, hevdet Ghosn og påstod at 99,4 prosent av de tiltalte i det japanske systemet blir dømt skyldige. 

– Jeg ble satt i en celle uten vindu, med lyset på natt og dag. Jeg ble avhørt opptil åtte timer i døgnet, både om natten og om dagen, uten min advokat til stede og uten å ha blitt fortalt akkurat hva jeg var tiltalt for.

Ifølge Ghosn ble han igjen arrestert på konstruert grunnlag, etter å ha blitt løslatt mot kausjon en første gang, dagen før han skulle holdt en pressekonferanse.

– Jeg skulle aldri vært arrestert i det hele tatt, hevder han.

«Karakterdrap»

Ghosn påstod at han er offer for er karakterdrap, og avfeide fullstendig at det skulle ligge en grådighetskultur bak det Nissan kaller økonomiske misligheter, påstander han brukte mye av pressekonferansen til å tilbakevise.

– Jeg ble tilbudt stillingen som toppsjef i General Motors. Der ville jeg tjent det dobbelte av det jeg fikk hos Nissan/Renault, men jeg takket nei fordi jeg ville fortsette å bygge opp alliansen til å bli verdensledende. Er det et tegn på grådighet? spurte han retorisk.

Ghosn tilbakeviste også at han skulle ha oppført seg som en «diktator» i alliansen, og refererte til at flere økonomiprofessorer har tatt inn hans management-metoder som pensum ved studiesteder som Harvard, Insead og HEC (en handelshøyskole i Paris).

Han brukte også tid på å tilbakevise påstander om at han skal ha utviklet en overdreven smak for det grandiose og overdådige, blant annet om den storslagne feiringen av alliansens 15-årsdag på Versailles-slottet, som sammenfalt med hans 60-årsdag, og bruken av en av ballsalene i samme slott for å feire konas 50-årsdag.

Alliansens nedtur?

Den tidligere allianse-toppsjefen avsluttet med å spørre:

– Hvem vinner på alt dette?

Svaret er ikke åpenbart – og han ga det heller ikke, men det er i hvert fall ikke Alliansen, om vi skal tro Ghosn.

– Etter at jeg i en 17 års periode hadde ledet Nissan og senere alliansen med Nissan, Renault og Mitsubishi, hadde vi i 2017 en sterk allianse med en klar visjon, solid økonomi, stabil vekst og høyt innovasjonstempo. Siden jeg ble arrestert har Nissan mistet ti milliarder dollar av sin verdi og Renault har mistet fem milliarder. Alliansen fungerer ikke lenger i praksis og har ingen strategi, visjonene og veksten er borte, og det svikter alvorlig på innovasjonsfronten. Fiat Chrysler i allianse med PSA, i stedet for Nissan-Renault. Bra for Peugeot-Citroën, men trist for Renault, avsluttet Carlo Ghosn.

PS: I en sjelden, offentlig uttalelse kom påtalemyndigheten i Tokyo med et tilsvar i etterkant: «Påstandene tiltalte Ghosn kommer med ser bort fra hans egen oppførsel, og hans ensidige kritikk av det japanske strafferettslige systemet er fullstendig uakseptabel».