Vegvesenet droppet å gjøre som statsråden ba om:
– Dette er jo HELT vilt
– Dette er jo helt vilt. Fullstendig uakseptabelt, sier Tor André Johnsen. Fremskrittsparti-politikeren er ikke den eneste som reagerer på at Statens vegvesen ikke har sendt et forslag om økt fartsgrense på høring.
DETTE ER SAKEN: Vegvesenet får kritikk for ikke å gjøre som statsråden ba om.
– Her har byråkratene sviktet, sier Tor André Johnsen, Fremskrittspartiets representant i transportkomiteen på Stortinget.
Motor har fortalt at Statens vegvesen ikke har sendt på høring et forslag om å øke fartsgrensene for biler som kjører med tilhenger med brems fra 80 til 100 km/t på veier som har fartsgrense på 100 eller mer.
Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ba om at forslaget ble sendt på høring før årsskiftet.
Kontakter statsråden
Men vegvesenet har unnlatt å gjøre som statsråden ba om.
– Det er blitt utsatt på grunn av omorganiseringen av vegvesenet og vegdirektoratet. Vi vet heller ikke når det blir høringsrunde, på grunn av koronasituasjonen, har kommunikasjonsrådgiver Liv Bulling i seksjonen for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen opplyst til Motor.
Det er tverrpolitisk enighet om forslaget. Også Arbeiderpartiet ønsker høyere fartsgrense for tilhengere som er godkjent for det.
– Det var tidligere et tilsvarende problem for bobiler. De kunne ikke kjøre fortere enn 80 km/t. Høyere fartsgrense er viktig slik at det blir flyt i trafikken og hastighetsforskjellen på motorveiene ikke blir for stor, sier Johnsen.
Han kommer nå til å ta kontakt med nåværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) for å få forslaget ut på høring snarest mulig.
Les også: Her forsvinner støyen
Vegvesenets håndtering får kritikk av en ekspert på forholdet mellom statsråder og fagetatene.
– Vegvesenet kan ikke ignorere statsrådens oppdrag. Det er ikke i tråd med regelboka, sier statsviter Gunnar Mathisen.
Han er en erfaren og mangeårig byråkrat både fra norske departementer og fra utenlandske organisasjoner. Han har også skrevet fagbøker om norsk politikk og administrasjon.
– Ofte vil en statsråd gå lenger eller kortere enn fagetaten, mens fagetaten vil holde igjen. Men dette eksempelet er ikke i tråd med god forvaltningsskikk, sier Mathisen – og legger til at «det er mange nessekonger i forvaltningen som mener de vet best og som ikke er mottakelig for instruksjon».
– Da har de sine metoder. Men det er altså ikke god forvaltningsskikk.
– Hva bør Statens vegvesen gjøre nå?
– De bør sende saken ut på høring, slik de skulle, med sine eventuelle motforestillinger. De kan ikke la være og ikke gjøre noe.