Rogfast-prosjektet får verdens lengste undervannstunnel:
Her smeller startskuddet for gigant-tunnelen
Her går første salve for byggingen av verdens dypeste og lengste undervannstunnel, som til og med får en trafikkmaskin 200 meter under havoverflaten.
Den aller første sprengsalven denne uka markerer anleggsstart for det enorme Rogfast-prosjektet på Vestlandet.
Under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden, mellom Laupland i Bokn og Harestad i Randaberg, skal det bygges en 27 kilometer lang tunnel, i tillegg til en egen tunnel på fire kilometer opp til øysamfunnet Kvitsøy.
Les også: Her er de nye bilene i 2018
400 meter
Det er enorme dimensjoner over gigantprosjektet som nå er i gang. Tunnelen bygges i to løp, og 200 meter under havoverflaten blir det en trafikkmaskin, et stort veikryss, med avkjøring til Kvitsøy.
På det dypeste, midt under Boknafjorden, vil tunnelen gå nesten 400 meter nede på havbunnen.
Byggingen er kostnadsberegnet til 17 milliarder kroner. Det er mye arbeid som skal gjøres, og prosjektet vil ikke stå ferdig før i 2026.
Bilistene må betale mesteparten av dette.
11 milliarder skal finansieres med bompenger, og bomtakstene er beregnet til 300 kroner for personbiler og 1000 kroner for tyngre kjøretøy.
Les også: Her er bomprosjektene på Vestlandet
Samferdselsmyndighetene bruker nå enorme beløp på prestisjeprosjekter på E39 på Vestlandet. Byggingen av Ryfast og Eiganestunnelen, som skal gi ferjefri forbindelse mellom Ryfylke, Hundvåg og Stavanger samt tunnel under deler av Stavanger sentrum, nærmer seg slutten.
Prosjektet til totalt åtte milliarder skal stå ferdig i 2019.
Mellom Os og Bergen bygges det også ny motorvei, som skal stå ferdig i 2022.
Men ingen av disse prosjektene er i nærheten av omfanget til det aller største langs E39: Hordfast, som er anslått å koste 40-50 milliarder kroner, og som trolig ikke vil bli påbegynt før langt utpå 2020-tallet.
Les også: Sjekk status for utbyggingen på hele E39