STÅR LENGE: Her står eksemplarer av Ioniq 5 – blant biler av andre merker – og venter på understellsbehandlingen i Drammen havn.Foto: ROALD JUNGÅRD
Bestilte Hyundai Ioniq 45 i februar:
Bilen kom til Drammen 16. juni – ingen oppdatering siden
På tidslinjen på nett der Tone Aarsund sjekker leveringsstatus for sin Hyundai Ioniq 5 Project 45 med prioritert levering, står fortsatt «ankommet havn» 6 uker etter at bilen har kommet til Norge.
«Dette har ødelagt noe av sommeren for meg, dessverre», skriver Tone Aarsund i en e-post til Motor der hun beskriver sin frustrasjon over fortsatt å være uten bilen hun bestilte i februar.
Aarsund var en av de relativt få heldige i Europa som fikk tilslag på en Hyundai Ioniq 5 i den eksklusive, fullt utstyrte førsteutgaven «Project 45», som var så etterspurt ved lansering at reservasjonssystemet brøt sammen.
Selve ventingen viser seg dessverre å være alt annet enn god.
«Jeg har gledet meg veldig, men nå er jeg utrolig skuffa og fortvila», forteller hun blant annet og presiserer overfor Motor:
«Da jeg bestilte, fortalte Hyundai at P45 kundene skulle få informasjon underveis, tidslinje og prioritert levering før «ordinære» Ioniq 5. Men ingenting av dette kan sies å fungere. Jeg vet at bilen min kom til Drammen den 16.juni. Der har den stått siden..... Nå er det den 26.7, og jeg har purret på ett par ganger, uten å få noe fornuftig svar».
Den frustrerte bilkjøperen forteller at hun er medlem av gruppen for Ioniq 5-eiere på Facebook og at hun ser det er flere andre i en lignende situasjon, mens andre er heldigere:
Annonse
Havnet langt bak
«Noen fått melding om at bilen er ankommet havn, understellsbehandlet og satt på bil til forhandler i løpet av 7-8 dager! Det vil si at min sannsynligvis står i et hjørne ett eller annet sted, og at det ikke er system på noe som helst der», mener Aarsund.
En annen Ioniq 5-kunde skriver til Motor:
«Hyundai Norge har lovet for mye og klarer ikke å levere. På forumet kan man lese at enkelte forhandlere har hentet ut bilene og sørger for understellsbehandling selv. (...) Det er vel stengte grenser, Covid og sommerferie som skaper kø. Og den store kritikken går jo på at det ikke er 'først inn - først ut' i køsystemet i Drammen havn...»
Øyvind Lillestrøm Knudsen, produkt- og PR-sjef hos Hyundai-importøren, tilbakeviser at de ikke evner å levere
– Det er forståelig at det kan være frustrerende å vente, særlig når man har fått bekreftet at bilen er i landet. Dette har også påvirket forskjellige ankomster ulikt. Men det stemmer ikke at vi ikke leverer bil til lovet tid. Vi har også gjort tiltak for å sørge for fortgang i utleveringene, blant annet gjennom å utføre antirustbehandling på flere lokasjoner rundt om i landet, sier Knudsen til Motor.
Tone Aarsund henvendte seg søndag til Hyundai der hun ga uttrykk for frustrasjon og oppgitthet, og ba om å få en konkret dato for levering av bilen.
I en e-post som ser ut til å være etter en standardmal svarte Hyundai kundeservice 26. juli:
«Drammen Havn har for tiden rekordmottak av nye biler.
Hyundai Motor Norway sin leverandør av logistikktjenester benytter alle tilgjengelige arealene som finnes. Drammen Havn er en stor virksomhet og har flere lokasjoner for lagring og antirustbehandling. Det betyr nødvendigvis at noen biler kan bli klare før andre.
I tillegg kan leveringstiden fra havnen være påvirket av kampanjer fra produsent. Derfor er det ikke mulig å levere ut bilene nøyaktig etter hvordan de ble kjørt i land. Selv om det er det man jobber etter og ønsker.»
– Ingen brutte lovnader
Overfor Motor bekrefter Øyvind Lillestrøm Knudsen at det har vært utfordringer i Drammen havn under den store pågangen i sommer.
– Det har vært tilleggsutfordringer knyttet til korona-situasjonen, påpeker Knudsen, som sier kundene likevel vil få sine biler som det var planlagt:
– Etterslepet skyldes de nevnte utfordringene i havnen, men vi må poengtere at vi likevel er i god rute med levering til alle Project 45-kunder i sommer, som også er det vi har sagt fra start. Kunden bestilte som alle andre Project 45-kunder bil i februar med lovnad om leveranse i løpet av sommeren 2021. Det er med andre ord ingen brutte lovnader her, sier Knudsen.
– Men har kommunikasjonen overfor kunden vært god nok underveis?
– Vi forstår at det kan være frustrerende om det går lenge mellom noen av statusoppdateringene i tidslinjen på nettet, som viser status for fremdriften. Dette skyldes helt enkelt at etterslepet i havnen gjør at det kan ta tid før det skjer noe.
– Vi opplever generelt at systemet som informerer om status fungerer, og at det gir oppdatering når bilen har kommet til neste steg på vei til kunden. Enkelte avvik kan naturlig nok skje, og det tar vi til etterretning. Når vi nå har sett et etterslep i havnen er det nok imidlertid også slik at mange opplever å vente lenge på oppdateringer fordi det helt enkelt har tatt tid mellom hvert steg, medgir Knudsen
– Det er kunder som hevder at bilen plutselig dukket opp hos forhandler uten at tidslinjen var blitt oppdatert ...
– I så fall må det ha skjedd noe feil, og det er naturlig nok noe vi må undersøke, sier han.