INGEN FORKLARING: Her står veteranmotorsykkelen i garasjen til Øystein Lone, slik den har gjort i 10 år, men P-kravene strømmer inn fra Flesland.
INGEN FORKLARING: Her står veteranmotorsykkelen i garasjen til Øystein Lone, slik den har gjort i 10 år, men P-kravene strømmer inn fra Flesland.

Regningene strømmer på til Øystein:

Fikk P-regninger på 8300 kr, men har ikke kjørt på 10 år

– Dette viser at man ikke kan stole på parkeringsselskapenes registreringer, sier Øystein Lone, eier av en veteran-motorsykkel som har stått i garasjen i over 10 år .

Publisert Sist oppdatert

Like før jul kom den første fakturaen fra parkeringsselskapet som drifter parkeringen ved Bergen lufthavn Flesland.

Den tyske motorsykkelen fra 1939, med registreringsnummeret O700, skal ifølge flyplassens skiltgjenkjenningssystem ha stått parkert mellom 4. og 9. desember til den nette sum av 2149 kroner.

– Jeg ringte dem og sa at jeg ikke har vært på Flesland, og at motorsykkelen ikke har blitt startet på minst 10 år, og står nedstøvet i garasjen, forteller Øystein Lone.

Tre regninger

Rett etter nyttår kom nok en regning. Denne gangen på hele 4009 kroner, for parkering ni døgn rundt årsskiftet.

– Da ble jeg rimelig irritert. Det var dessuten vanskelig å få svar på telefonen, og ikke svarte de på epost. De har korte åpningstider og lange køer. Men da jeg endelig fikk tak i dem, lovet de en ny kredittnota.

Bare noen dager senere kom imidlertid den tredje regningen – enda en på 2149 kroner.

Igjen måtte Lone ringe.

– Skal ikke skje

Øystein Lone bor og jobber på Osterøy utenfor Bergen. Hverken han eller den gamle motorsykkelen har vært i nærheten av Flesland i desember og januar.

– Den kan uansett ikke kjøres vinterstid, sier han.

Lone har ikke fått noe fornuftig svar på hva som kan ha skjedd, om sykkelen har blitt forvekslet med et annet kjøretøy, som har den samme bokstaven og de samme sifrene i registreringsnummeret. Eller om det er noe helt annet.

Motor har spurt flyplassen, som heller ikke kan forklare.

– Parkeringsselskapet vårt har rutiner som skal sortere bort feil. Slikt som dette skal ikke skje, men det kan skje. Det er jo et teknisk system, sier Linda Forstrønen, forretningsutvikler for Avinor på Bergen lufthavn Flesland.

– Skummelt

Øystein Lone føler seg ikke beroliget, selv om alle krav nå omsider er slettet.

– Vi oppfordres til å registrere betalingskortene, slik at blant annet parkeringsselskapene kan trekke rett fra kortet. Da hadde jeg vært tom for penger nå.

Han påpeker også at det ikke er sikkert han ville lagt merke til belastninger på kortet.

– Det er skummelt at det er så lett å miste penger. Man kan jo lure på hvilke andre feil det er i skiltgjenkjenningssystemet, når det ikke ringer noen alarmklokker med et så spesielt skiltnummer.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">O700:</span> Skiltnummeret på motorsykkelen er både sjeldent og spesielt.
O700: Skiltnummeret på motorsykkelen er både sjeldent og spesielt.

Dyrt

Det er registrert parkeringer for totalt 8307 kroner i 19 døgn.

Det innebærer en døgnpris på over 400 kroner.

– Parkeringen er registrert på korttidsparkeringen på helikopterterminalen. Der er det få plasser, og det er dyrt, forklarer Forstrønen i Avinor, som hevder at slike feilregistreringer – i hvert fall i denne størrelsesordenen – er sjeldne.

«Jeg vil derfor si at parkeringsselskapet vårt er flinke.»

Linda Forstrønen, forretningsutvikler for Avinor på Bergen lufthavn Flesland

– Jeg har jobbet her i åtte år. Dette er den første saken jeg har vært borte i. Jeg vil derfor si at parkeringsselskapet vårt er flinke.

Motor har også spurt parkeringsselskapet Apcoa Parking hva som kan ha skjedd.

De har ikke besvart våre henvendelser.

Fører ikke tilsyn

Parkeringstilsynet i Statens vegvesen vet heller ikke hva som kan ha skjedd.

– Men parkeringsvirksomhetene er ansvarlige for at de tekniske løsningene fungerer, sier rådgiver Jon Øverengen Wilberg i Parkeringstilsynet.

Etaten fører imidlertid ikke tilsyn med denne delen av parkeringsselskapenes virksomhet.

– Forskriften vi jobber etter stiller ikke krav til hvordan disse tekniske systemene skal fungere. Vi har dermed ingen hjemmel til å føre tilsyn med dette.