VENTER: Om en drøy måned blir duken dratt av Toyotas helelektriske SUV.

Avsløres i april:

Det er duket for Toyotas helelektriske SUV

Toyota bekrefter at de viser fram en helelektrisk SUV på bilutstillingen i Shanghai om en en drøy måned.

Publisert

Toyota kaller det selv «en konseptbil for sin mellomstore batteri-elektriske SUV». Og som vi er blitt vant til med såkalte konseptbiler, så kan det fort drøye en tid før de kommer på veien.

Men én ting er sikkert: Bilen blir vist på kommende Shanghai Motor Show 2021, som starter 21. april.

Vi er også ganske sikre på at det vil ta kort tid fra konsept til realitet for denne modellen.

For det er lenge siden Toyota varslet en elektrisk SUV basert på e-TNGA-plattformen. Men det er ikke så lenge til verdens nest største bilprodusent blir fullstendig frakjørt i kampen om elbilkundene, med mindre det kommer noe spennende på markedet.

Haster

Den enorme satsingen fra de store konsernene – primært Volkswagen, inkludert Audi og Skoda, og Hyundai, inkludert Kia – gjør at det begynner å haste for Toyota.

KJENTE LINJER: Subaru-merke i grillen, men vinkler og designgrep vi kjenner fra Toyota. Den kommende el-SUV-en vil trolig ha klare likhetstrekk med denne konseptbilen.

Subaru-samarbeid

e-TNGA-plattformen gir mulighet for drift på forhjulene, bakhjulene eller firehjulsdrift, med et bredt spekter av batteri- og elmotorytelser som passer til ulike kjøretøytyper og bruksområder.

Toyota har i mange år samarbeidet tett med Subaru. Det samme er tilfellet med den kommende elektriske SUV-en. Og Subaru har tidligere gitt noen innblikk i hvordan resultatet vil bli.

PLATTFORM: Denne illustrasjonen viser en elektrisk SUV på e-TNGA-plattformen.

I fjor høst viste Subaru fram Evoltis, som skal være forløperen til modellen som nå blir vist.

Det forventes at Evoltis vil bli utstyrt med en nyutviklet elektrisk drivlinje med maksimal effekt på 280 hestekrefter eller mer. Firehjulsdrift blir selvsagt standard.

Av andre tekniske indikasjoner fra Subaru går det frem at litiumion-batteripakken skal kunne sørge for en rekkevidde på cirka 50 mil etter den amerikanske EPA-normen.