SUSER AVGÅRDE: Model 3 er toppselgeren i Europa i sitt segment, foran BMW 3-serie og VW Passat. Den ble også nummer to av alle bilmodeller i juni.
SUSER AVGÅRDE: Model 3 er toppselgeren i Europa i sitt segment, foran BMW 3-serie og VW Passat. Den ble også nummer to av alle bilmodeller i juni.

Elbil-sjokk på kontinentet:

Tesla Model 3 er Europas nest mest solgte bil

VW Golf er fortsatt Europas mest solgte bilmodell. Men for første gang er en elbil Europas nest mest solgte, ifølge junitallene fra analyseselskapet JATO Dynamics.

Publisert

Selv om flere av de europeiske storprodusentene i månedsvis har utbasunert hvilken enorm satsing de gjør på elektrifisering, er det den amerikanske pioneren Tesla som stikker av med den historiske annenplassen.

Og det er ikke tilfeldig at det er nettopp i juni Tesla bryter barrieren. Som vanlig har leveringene skutt i været i det sedvanlige rushet mot kvartalsavslutningen for merket.

Ikke desto mindre markerer det en milepæl for elektrifiseringen av bilmarkedet i Europa, som fortsatt ligger langt bak det norske. Europa er bare en av flere regioner hvor det rapporteres om rekordhøyt elbilsalg.

I juni ble det registrert 1.268.883 personbiler i de 26 europeiske landene som utgjør JATOs statistikkgrunnlag. JATOs tall inkluderer ikke registreringene i de baltiske statene, Luxemburg og Hellas.

Ligger fortsatt lavt

Bilsalget lå dermed 13 prosent over nivået i juni 2020, men det er tregere i juni enn i de foregående tre månedene. Dessuten ligger dette junitallet på 1,27 millioner biler under det tilsvarende fra 2019 (1,47 millioner) og 2018 (1,6 millioner biler).

– Forholdene er fortsatt slett ikke ideelle og vi er langt fra en fullstendig friskmelding, sier sjefsanalytiker i JATO, Felipe Munoz.

– På mellomlang sikt er det ikke klart om markedet vil klatre tilbake til pre-covid-nivåer, sier han.

Har internasjonal appell

De europeiske registreringene fordeler seg på et svært stort antall merker og modeller, da hvert land har sine nasjonale preferanser og tilbøyeligheter.

Men noen modeller samler fans i mange land med appell på tvers av landegrensene og øverst blant disse troner VW Golf.

Tesla Model 3 er på sin side en bil som appellerer til teknologibevisste bilkjøpere over hele kontinentet – og i motsetning til Model S og X er dette en bil mange flere har råd til.

Ladbare biler fyker til værs

Generelt gjorde både elbilene og ladehybridene det svært bra. De fikk en samlet andel på 18,5 prosent, opp fra 8,2 prosent i fjor.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOPP 10 I JUNI: </span>Tallene viser Europa-salget av henholdsvis alle biler, ladehybrider og batterielektriske biler.
TOPP 10 I JUNI: Tallene viser Europa-salget av henholdsvis alle biler, ladehybrider og batterielektriske biler.

Det var Fiat (500e), Tesla (Model 3), Skoda (Enyaq iV), VW (ID.4) og Ford (Mustang Mach-e) som tok de største jafsene i markedsandeler blant de rene elbilene i måneden som gikk.

Tabellen nedenfor viser rangeringen, uansett drivlinje, per bilklasse, med topp tre i hver.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORKLARING:</span> City-car = minibiler, Subcompact = småbiler, Compact =kompakt/lavere mellomklasse, Midsize = mellomklasse, Executive = storbiler, Luxury= luksusbiler, MPV = flerbruksbiler
FORKLARING: City-car = minibiler, Subcompact = småbiler, Compact =kompakt/lavere mellomklasse, Midsize = mellomklasse, Executive = storbiler, Luxury= luksusbiler, MPV = flerbruksbiler