TRE BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE: Audi Q4 e-tron (over), VW ID.4 og Skoda Enyaq (nede til høyre).
TRE BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE: Audi Q4 e-tron (over), VW ID.4 og Skoda Enyaq (nede til høyre).

Vi har sammenliknet prisen på «trillingene»:

Q4 over 80.000 dyrere enn ID.4 og Enyaq med likt utstyr

Audi Q4 e-tron vifter villig med tusenlappene når den skal markere avstanden ned til Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.

Publisert Sist oppdatert

La det være skrevet med en gang: Det er umulig å sammenlikne disse tre bilene direkte.

Volkswagen-konsernet ønsker naturligvis at de teknisk sett eneggede søsknene skal posisjonere seg ulikt, ikke som opplagte konkurrenter.

Derfor er det også tydelige strategiforskjeller i modellutvalg, utstyrsgrader og utstyrspakker.

Skoda har for eksempel bare én grunnmodell til de tre ulike batteripakkene (52, 58 og 77 kWt). Men den har hele 22 tilgjengelige utstyrspakker, i tillegg til fabrikkmontert utstyr som blant annet inkluderer fem valg av setetrekk og interiørmaterialer.

Ikke samme muligheten

Volkswagen har til sammenlikning fem utstyrsversjoner av ID.4 med den største batteripakken (77 kWt), og 12 ulike utstyrspakker i tillegg til en del øvrig fabrikkmontert utstyr.

Men ID.4-kunden har ikke de samme muligheten til å velge sete- og interiørkvalitet som Enyaq-kunden.

Audi Q4 e-tron lanseres med tre ferdiglagede utstyrspakker (standard, business og business plus) til hver av de to batteripakkene (51 og 76 kWt) og tre effektgradene (170, 204 og 299 hester).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RIVALER: </span>VW ID.4 og Skoda Enyaq har svært mye til felles, og vil i stor grad kjempe om de samme kundene. Men det er likevel klare ulikheter utseendemessig.
RIVALER: VW ID.4 og Skoda Enyaq har svært mye til felles, og vil i stor grad kjempe om de samme kundene. Men det er likevel klare ulikheter utseendemessig.

Underbygger posisjonen

Den sterkeste motoren her tilhører modellen med firehjulsdrift, som er tilgjengelig allerede fra start. Noe senere kommer også mer kupéformede Sportback.

Men Audi har en uendelig rekke av valg for dem som ønsker å utstyre bilen mer individuelt. Det underbygger Audis posisjon som det såkalte premiummerket i Volkswagen-konsernet. Men varmepumpe koster ekstra (11.348), som er standard på de to sammenliknbare versjonene av ID.4 og Enyaq.

I vår oppstilling har vi tatt utgangspunkt i sammenliknbare utstyrspakker (som du kan lese mer detaljert om lenger ned), med justering for tradisjonelle preferanser hos kjøperne av de tre merkene:

Priser Q4 – Enyaq – ID.4:

Modell Audi Q4 Skoda Enyaq VW ID.4
UtstyrsversjonBusiness PlusDiv pakkerFamily
Pris utstyr63 998 kr53 700 kr47 400 kr
Totalpris587 998 kr508 700 kr508 400 kr
Totalpris 4WD625 998 kr537 700 kr537 400 kr

Ni designpakker

Du kan for eksempel krysse av for en stylingpakke kalt «edition one» og plusse på 109.000 kroner.

Totalt finner vi fire eksteriørpakker (felger, kontrastfarger, spesiallakk m.m), 10 utstyrspakker og ni designpakker (setetrekk, innvendig dekor, belysning m.m), i tillegg til en del separate utstyrsvalg.

Motor har sammenliknet de tre søsknene med den største batteripakken og bakhjulsdrift, som er mest aktuelt i øyeblikket.

Audi skiller seg ganske kraftig ut prismessig, mens ID.4 og Enyaq pussig nok bare havner noen hundrelapper unna hverandre.


Firehjulsdrift

Q4 e-tron kommer som nevnt i versjoner med firehjulsdrift allerede fra bestillingsdag én, med levering fra juni.

VW ID.4 og Skoda Enyaq kommer i første omgang kun med bakhjulsdrift. For ID.4 er ikke engang prisene klare på bilene med firehjulsdrift.

Audi legger på 38.000 for firehjulsdrift. Skoda legger på 29.000. Den siste summen kan vi også beregne på ID.4 også. Så litt forenklet kan dette legges på toppen av våre summer.

Rimeligere

Utstyrsvalgene våre er relativt nøkterne, men likevel preget av at norske kunder vanligvis legger på en hel del ekstra. De ligger med andre ord i øvre del av prisskalaen.

Q4 e-tron med bakhjulsdrift og den største batteripakken (76 kWt) har startpris på 446.000. Den kommer i to ferdig utstyrte versjoner fra fabrikken: Business (490.000) og Business Plus (524.000). Disse er totalt sett henholdsvis 9000 og 17.000 kroner rimeligere enn om du skulle plukket dette utstyret separat.

Setter du deg inn i en business plus vil du neppe savne noe. Men setter du deg ned med tilbehørslisten og bilkonfiguratoren, så dukker det opp valg du ikke visste at du måtte forholde deg til.

Vi har tatt utgangspunkt i Business Plus. Da får du blant annet tilhengerfeste, metallic lakk, Sonos lydsystem, fjernlysassistent og MMI-navigasjon inkludert.

Originalt stoff

Skal du ha Audis avanserte head up display, må du legge på en pakke til 35.000 kroner. Skal du ha andre seter enn de originale i stoff, finnes det seks ulike pakker fra 7000 til 45.000 kroner.

Skal du ha LED/Matrix lys må du betale 13.000 kroner. Elektrisk justerbart førersete inngår i en pakke som koster 19.500 kroner.

I vår konfigurasjon har vi lagt på de de to siste pakkene, elektriske seter og LED Matrix lys. Vi tror dette er tilbehør de fleste Audi-kunder vil ha. Begge deler er også standard på Enyaq iV80. På ID.4 er LED Matrix-lys standard, mens vi har lagt til elektriske seter. Til slutt legger vi på vinterhjul til cirka 20.000 kroner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSISK: </span>Splitter nye Q4 minner om de fleste andre Audier innvendig, og det vil for de fleste innebære noe positivt. Instrumenteringen er mer tradisjonell enn i Enyaq og ID.4.
KLASSISK: Splitter nye Q4 minner om de fleste andre Audier innvendig, og det vil for de fleste innebære noe positivt. Instrumenteringen er mer tradisjonell enn i Enyaq og ID.4.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MODERNE:</span> Instrumentene til ID.4 kjennes igjen fra ID.3, og er moderne, men også litt vanekrevende. Rattet har knapper som både kan sveipes over og trykkes på
MODERNE: Instrumentene til ID.4 kjennes igjen fra ID.3, og er moderne, men også litt vanekrevende. Rattet har knapper som både kan sveipes over og trykkes på
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OVERSIKTLIG:</span> Enyaq har et ryddig instrumentpanel, med fysiske knapper til en rekke primærfunksjoner. Rattet har to praktiske hjul.
OVERSIKTLIG: Enyaq har et ryddig instrumentpanel, med fysiske knapper til en rekke primærfunksjoner. Rattet har to praktiske hjul.
  • Pris utstyr: Kr. 63.998
  • Totalpris bil: Kr. 587.998
  • Totalpris med firehjulsdrift: Kr. 625.998

Skoda-pakke

Startprisen på Enyaq iV80 er 455.000. I tillegg til metalllic lakk (6600), hengerfeste (9800) og vinterhjul (cirka 20.000) har vi lagt til følgende:

Komfortpakke med blant annet elektrisk bakluke og trådløs lading (5300), bedre lyd (4900), familiepakke med blant annet solgardiner og USB-uttak bak (3900), samt bagasjeromspakke med blant annet lasteromsnett, variabelt gulv og enklere nedfelling av baksete (3200).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">EKSKSLUSIVT: </span>Audi kan tilby materialvalg i en klasse over Skoda og VW, men tar seg også betalt for det. Her er setene i en S-line.
EKSKSLUSIVT: Audi kan tilby materialvalg i en klasse over Skoda og VW, men tar seg også betalt for det. Her er setene i en S-line.
  • Pris utstyr: Kr. 53.700
  • Totalpris bil: Kr. 508.700
  • Totalpris med firehjulsdrift: Kr. 537.700

En Enyaq-kunde kan med andre ord koste på seg den dyreste skinnpakka (20.000), panorama soltak (10.400), en avansert head up-funksjon (17.000) og noen lekre sommerhjul og likevel havne godt under Q4 i pris.

Viktig utstyr

På ID.4 får du panoramatak inkludert i prisen hvis du tar utgangspunkt i utstyrsversjonen «Family» – som vi har gjort – til 461.300 kroner. I en praktisk hverdag vil det for mange være viktigere at man får med nettingvegg, variabelt bagasjeromsgulv og separat betjening av klimaanlegget for baksetepassasjerene.

Av annet viktig utstyr inkludert, nevner vi spesielt LED Matrix lys, induksjonslading av mobilen, ryggekamera og oppgradert navigasjon.

Vi legger på en interiørpakke til 11.500 kroner, som blant annet gir elektrisk justerbart førersete – slik Enyaq har, og som Q4 har fått i vårt regnestykke. På ID.4 får du i tillegg en massasjefunksjon. Også her legger vi til hengerfeste (9400), metallic (6500) og vinterhjul (cirka 20.000).

  • Pris utstyr: Kr. 47.400
  • Totalpris bil: Kr. 508.400
  • Totalpris med firehjulsdrift: Kr. 537.400
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY PROFIL:</span> Volkswagen ID.4 er ørlite mindre enn Enyaq i bagasjerommet, men har teknikken og mange karosseriplater felles. Prisen blir også veldig lik.
NY PROFIL: Volkswagen ID.4 er ørlite mindre enn Enyaq i bagasjerommet, men har teknikken og mange karosseriplater felles. Prisen blir også veldig lik.