FRISKERE: Den lille elektriske SUV-en til MG har fått nytt ansikt, bedre rekkevidde og høyere pris.
FRISKERE: Den lille elektriske SUV-en til MG har fått nytt ansikt, bedre rekkevidde og høyere pris.

Oppgradert MG ZS EV:

Kraftig prishopp og nesten 20 mil bedre rekkevidde

Den lille SUV-en fra MG blir 70.000 kroner dyrere og møter plutselig konkurrenter som VW ID.3, Hyundai Kona og Nissan Leaf.

Publisert

I oppgradert versjon får modellen en helt annen posisjon i markedet. Fra å være elbilen som ga mest plass for pengene, blir den nå elbilen som skal gi best rekkevidde for pengene.

Med et nytt batteri på 70 kWt får MG ZS en offisiell rekkevidde på 440 km. Den nåværende modellen har 263 km.

Skarpe konkurrenter

Så blir det interessant å se om modellen kan forsvare 16.-plassen den i øyeblikket har på listen over registrerte nybiler.

For i takt med rekkevidden har prisen krøpet opp til 319.000 for den mest attraktive Luxury-versjonen. Da er vi i et sjikt der det stilles høyere krav til en elbil, og der noen av konkurrentene er virkelig skarpe:

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SAMME FORM:</span> Fra denne vinkelen er MG ZS lett å kjenne igjen, men det er noen endringer å spore for de virkelige kjennerne.
SAMME FORM: Fra denne vinkelen er MG ZS lett å kjenne igjen, men det er noen endringer å spore for de virkelige kjennerne.
  • Folkefavoritten Nissan Leaf. Med mellomste utstyrsnivå og 385 km. rekkevidde koster den 327.000 kroner.
  • Kjørefavoritten VW ID.3. Startprisen på denne med 423 km. rekkevidde er 321.000 kroner.
  • Rekkeviddefavoritten Hyundai Kona. Startpris med 484 km. rekkevidde er 320.000 kroner.

Mer diskret

Oppgraderte ZS EV har de samme ytre målene, men fronten har fått nye lykter, enklere linjer og mindre krom.

Bakfra kan man registrere noen detaljer i lykteglassene, litt mer diskret pynt og større flater med lakk.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LITT NYTT:</span> Instrumentpanelet er det samme i sin hovedform, men midtkonsollen har fått et litt strammere design og litt mer moderne brytere under skjermen.
LITT NYTT: Instrumentpanelet er det samme i sin hovedform, men midtkonsollen har fått et litt strammere design og litt mer moderne brytere under skjermen.