REALISTISK: Denne modellen fra BYD skal klare over 100 mil på fulladet batteri.
REALISTISK: Denne modellen fra BYD skal klare over 100 mil på fulladet batteri.

Nytt konsept fra kinesiske BYD:

Denne får over 100 mils rekkevidde

Rekkevidderacet tar ikke slutt med det første. Med dette elbilkonseptet melder BYD seg på i kampen om å bryte hundremilsgrensen.

Publisert

Neste generasjon elbiler dukker opp i mer eller mindre realistiske konseptversjoner. Felles for alle er ny teknologi i form av utvidet selvkjøring og langt mer effektive ladeløsninger.

Men kanskje mest forståelig for folk flest: Et ønske om å passere den stadiig mer magiske hundremilsgrensen.

Dette likner mer og mer en prestisjekamp blant produsentene. Og vi forbrukere heier selvsagt på alle.

Ny plattform

Foreløpig siste produsent ut er kinesiske BYD. De har allerede debutert på det norske markedet med den store SUV-en Tang, som blant annet fikk maks poeng i flere kategorier i Motors ferske test.

BYD har nå lansert en helt nye plattform for helelektriske kjøretøy. Dermed skal de, med deres egne ord, tilby klasseledende ytelser innenfor kunstig intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY PLATTFORM: </span>BYD lanserer nå en plattform som kan skaleres til alt fra elektriske småbiler til større elektriske nyttekjøretøy.
NY PLATTFORM: BYD lanserer nå en plattform som kan skaleres til alt fra elektriske småbiler til større elektriske nyttekjøretøy.

Den fleksible plattformen kan brukes til både småbiler og større kjøretøy.

Første modell ut er Ocean-X, en stor sedan med høye ytelser, firehjulsdrift og de nye Blade-batteriene, som både skal være mer kompakte og mindre brannfarlige.

Bedre vinterstid

Det legges opp til at modellen får rekkevidde på over 1000 kilometer. I tillegg tilbys en hurtigladingsteknologi som skal gi opptil 150 kilometer på bare fem minutter.

Bilen har også et varmepumpesystem som skal fungere i temperaturområdet fra 30 minus til 60 pluss, og som gir opptil 20 prosent bedre rekkevidde om vinteren.

Samtidig skal det nye firehjulsdriftsystemet gi energiforbruk på linje med et tohjulsdrevet system.