UTFORDRER: Denne elektriske SUV-en fra MG har en meget lav pris.
UTFORDRER: Denne elektriske SUV-en fra MG har en meget lav pris.

Ny el-SUV med firehjulsdrift:

Denne blir fort 100.000 billigere enn konkurrentene

MG har hatt bra suksess med å presse prisen og løfte salget av den lille SUV-en ZS EV. Nå gjør de et nytt forsøk i en langt tøffere klasse.

Publisert

Foreløpig er importøren sparsom med detaljer rundt pris på nykommeren Marvel R Electric, men fastslår et spenn fra 339.00 til 419.000 kroner. Og når vi vet at bilen kommer med både bakjulsdrift og firehjulsdrift og med tre ulike utstyrsnivåer, så er følgende ganske enkel logikk:

  • Rimeligste modell blir «Comfort» med bakhjulsdrift til 339.000.
  • Dyreste modell blir «Performance» med firehjulsdrift til 419.000.

Sekssifret

Sistnevnte er mest spennende. Fordi nordmenn vil ha firehjulsdrift og høyt utstyrsnivå.

Hvis vi forutsetter at MG har stappet det meste av utstyr i toppmodellen, så må du minst et sekssifret antall tusenlapper opp i pris for å få tilsvarende utstyrte utgaver av mer anerkjente el-SUV-er.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PENERE: </span>Etter bildene å dømme, ser det ut som MG rent designmessig har lykkes langt bedre med Marvel R enn lillebror ZS EV.
PENERE: Etter bildene å dømme, ser det ut som MG rent designmessig har lykkes langt bedre med Marvel R enn lillebror ZS EV.

Den nye MG-en 467 centimeter lang. Det er hele ni centimeter lenger enn for eksempel Volkswagens nye bestselger, ID.4.

Men i motsetning til ID.4, som har et stort bagasjerom på 543 liter, så har MG-en bare 357 liter tilgjengelig bak baksetene.

Lite bagasje

Versjonen med bakhjulsdrift har til gjengjeld en «frunk» – bagasjerom under panseret – på solide 150 liter. Totalvolumet på 507 liter blir dermed godkjent for de rimeligere versjonene.

På bilene med firehjulsdrift blir nok bagasjeplassen en avgjørende faktor for mange.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TYPISK:</span> Instrumentpanelet ser ut til å være lagd i samme form som Xpeng G3 sitt. Altså svært typisk kinesisk.
TYPISK: Instrumentpanelet ser ut til å være lagd i samme form som Xpeng G3 sitt. Altså svært typisk kinesisk.

Øvrige relevante tall:

  • Begge modellene har et batteri på 70 kWt.
  • Dette skal gi en rekkevidde på henholdsvis 370 kilometer (firehjulsdrift) og 402 kilometer (bakhjulsdrift), som er ganske beskjedent sammenliknet med konkurrentene.
  • Motoreffekten med firehjulsdrift er 288 hester og 665 newtonmeter. Paradegrenen 0-100 går unna på 4,9 sekunder.
  • Motoreffekten med bakhjulsdrift er 180 hester og 410 newtonmeter. 0-100 på 7,9 sekunder.
  • Ladetid på begge versjonene: 43 minutter fra 5-80 prosent.
  • Begge versjoner kan også trekke henger på 750 kilo.
  • Bilene kan bestilles nå, med levering i siste kvartal i år.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LANG: </span>Modellen er tre centimeter lenge enn Skoda Enyaq. Men plassutnyttelsen virker ikke like bra. Bagasjerommet er ganske lite.
LANG: Modellen er tre centimeter lenge enn Skoda Enyaq. Men plassutnyttelsen virker ikke like bra. Bagasjerommet er ganske lite.