DYRERE: Helelektriske Lexus UX 300e er blitt 40.000 kroner dyrere før de første bilene har kommet på norske veier. Foto: Peter Raaum
Lexus UXe ble 40.000 kroner dyrere over natta:
Plutselig er ikke denne elbilen prisgunstig lenger
«Endelig en folkelig pris på en Lexus», skrev vi da helelektriske UX ble presentert på norsk jord rett etter påske. Nå trekker vi tilbake alt.
DETTE ER SAKEN: Alle de tre utstyrsversjonene av Lexus UX får prisøkning på 40.000 kroner.
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) meldte i helga at prisen på Toyota-konsernets første helelektriske bil for det europeiske markedet og folk flest, Lexus UX 300e, har gått opp.
Dette er de nye prisene på de ulike utstyrsversjonene:
Comfort: Gammel pris kr. 359.000, ny pris kr. 399.000. Luxury: Gammel pris kr. 444.900, ny pris kr. 484.900. Premium: Gammel pris kr. 398.900, ny pris kr. 438.900.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Jevn økning
Altså nøyaktig 40.000 kroner opp.
Det betyr for eksempel at billigste versjon av UX nå koster over 50.000 kroner mer enn den dyreste utgaven av nykommeren Peugeot 2008 – som er større og som har omtrent samme rekkevidde. Sammenlikner vi utgaven av 2008 som trolig blir mest solgt i Norge, så er prisdifferansen over 70.000 kroner.
Sammenlikner vi med for eksempel Kia e-Niro – som er større og som har over 10 mil bedre rekkevidde – så koster rimeligste UX 15.000 kroner mer enn topputgaven av e-Niro.
Priser seg ut
Prisøkningen gjør at Lexus langt på vei priser seg ut av det norske markedet.
Etter å ha testet UX rett etter påske, konkluderte vi i Motor med at det er verdt å betale litt ekstra for kvaliteten og det trygge eierskapet Lexus representerer, og at prisen nå nærmet seg et konkurransedyktig nivå.
Men helgas prishopp gir et kraftig poengfall i vår test.
Fra sju til fem poeng i kategorien pris.
Også Porsche har økt prisene på sine modeller med 40-50.000 kroner. Men dette gjelder ikke nye, helelektriske Taycan.
– Det er korrekt at UX 300e øker med 40.000 kroner grunnet valutasituasjonen. Vi konstaterer at de fleste sammelignbare modeller også har økt vesentlig i perioden, og vi anser derfor at konkurransedyktigheten for modellen fortsatt vil være god, sier kommunikasjonssjef Espen Olsen.