IDYLL: Mustang Mach-E under sitt første besøk i Norge, her ved Nesheim-tunet i Voss kommune.
IDYLL: Mustang Mach-E under sitt første besøk i Norge, her ved Nesheim-tunet i Voss kommune.

Hengerfeste og skiluke:

Slik ble Mustang Mach-E et lite stykke Norge

Eierne av Fords elektriske stolthet kan takke Norge for hengerfestet og skiluka. Men også rekkeviddemåleren og navigasjonsanlegget er utviklet med norsk innflytelse.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, kan fortelle om mange og lange møter med utviklerne av bilen som nå bare er drøye to måneder unna sine første norske kunder.

Motor får derimot gleden av å kjøre bilen om bare noen få dager. Tirsdag 15. desember kan du lese om vårt førsteinntrykk av en bil som får Ford-folket til å snakke seg helt ned til skilpaddemodus i ren entusiasme.

Direktør Berg er naturligvis litt ekstra stolt over innflytelsen det norske Ford-apparatet har hatt på sluttproduktet.

Ettermontert skiluke

– Det var vel ingen som kunne forestille seg en Mustang med hengerfeste. Det er vår fortjeneste. Det samme med muligheten for skiluke, sier Berg.

Tilhengervekten er på 750 kilo. Skiluka ettermonteres her i Norge.

Berg opplyser også at det har kommet sterke norske føringer under utviklingen av både rekkeviddemåleren og navigasjonsanlegget.

Den intelligente rekkeviddeteknologien bruker ikke bare tidligere kjøremønster på å stipulere rekkevidde, men også værvarselet, topografi, temperatur og trådløs informasjon fra andre Mustang Mach-E.

– I Norge har vi kanskje vært igjennom perioden med rekkeviddeangst, nå handler det mer om lading. Men dette er en stor sak på andre markeder, og denne nye teknologien skal angi enda mer nøyaktig rekkevidde, sier han.

Sky-basert

Det norske veinettet med mye utbygging og vedlikehold og nye traséer, krever et kontinuerlig oppdatert kartverk. I Mustang Mach-E ligger tre ulike kartsystemer inne som en slags base.

– I tillegg har den en sky-basert teknologi som gjør at navigasjonen også skal oppdage endringer som ikke er på kartene, sier Berg.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØYE FORVENTNINGER:</span> Antall bestillinger og stor nysgjerrighet tilsier at vi får se mange Mustang Mach-E på norske veier. Her er den på plass ved Ekebergrestauranten i Oslo.
HØYE FORVENTNINGER: Antall bestillinger og stor nysgjerrighet tilsier at vi får se mange Mustang Mach-E på norske veier. Her er den på plass ved Ekebergrestauranten i Oslo.

Lanseringsmodellen «First Edition» er allerede utsolgt. Og 75 prosent av disse bilene gikk til Norge. Allerede fra andre halvdel av februar er det forventet at de første bilene blir utlevert til norske kunder.

3,7 sek. til 100

Her er priser, krefter og rekkevidde på de aktuelle modellene i Norge:

  • 412.000, 269 hk (bakhjulsdrift) og 440 km.
  • 463.000, 290 hk (bakhjulsdrift) og 610 km.
  • 482.000, 269 hk (firehjulsdrift) og 400 km.
  • 544.000, 346 hk (firehjulsdrift) og 540 km.

Mot slutten av 2021 kommer også den enda mer sportslige GT til Europa. Den har firehjulsdrift, 487 hester og et dreiemoment på 860 Nm. Klassikeren 0-100 km/t. skal gå på svimlende 3,7 sekunder.

Powered by Labrador CMS