I NORGE: De første 25 Skoda Enyaq-modellene er nå i Norge.
I NORGE: De første 25 Skoda Enyaq-modellene er nå i Norge.

De første 25 bilene i Norge nå:

Enyaq får nærmere to mil bedre rekkevidde enn antatt

Rekkevidden for de to kraftigste Skoda Enyaq-versjonene med norske spesifikasjoner er nå klar.

Publisert Sist oppdatert

Det er en stund siden ryktene om at Skoda Enyaq 80 ville få en offisiell rekkevidde på 536 kilometer, lekket ut fra testlaboratoriet. De samme ryktene har nådd Skoda-importøren her i Norge, uten at de har kunnet bekrefte noe.

Men nå er rekkeviddetallene for bilene med norske spesifikasjoner klar. Og både Enyaq 60 og 80 får bedre tall enn tidligere varslet.

  • Enyaq iV60: 409 kilometer (antatt 390)
  • Enyaq iV80: 528 kilometer (antatt 510)

Det viktigste norgestilpassede utstyret er blant annet dette – til iV60: Varmepumpe, sideairbag, assistentpakke, 100 kW DC-lading og klimapakke.

På iV80 og iV80x kommer i tillegg utvidet assistentpakke og klimapakke, 125 kW DC-lading, komfortsetepakke og lyspakke.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORVENTNING:</span> Mange nordmenn gleder seg til å sette seg inn i dette førermiljøet i Skodas elektriske SUV.
FORVENTNING: Mange nordmenn gleder seg til å sette seg inn i dette førermiljøet i Skodas elektriske SUV.

Se og føle

I disse dager ruller 25 Enyaq ut til ulike forhandlere rundt i landet. Der skal de stå utstilt til slutten av februar.

Det blir dermed en ny mulighet til å se og sette seg inn i en modell flere tusen norske kunder nå venter på, og som fører an i rekken av elektriske SUV-er som kommer i løpet av året.

Nærmere 10.000 personer møtte opp da Skoda kjørte to Enyaq innom totalt 44 forhandlere i fjor høst. Men strenge smittevernregler gjorde at ingen fikk sette seg inn i bilen.

Ingen ble heller smittet.

Kjedelige begrensninger

– Selv om mange naturligvis gjerne skulle sett litt nærmere på bilen, må det i lys av situasjonen anses som svært et vellykket arrangement. Smittevernreglene medførte noen kjedelige begrensninger for kundene, men alternativet var å ikke gjennomføre, så jeg tror de fleste var fornøyde med det, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda hos Harald A. Møller.

Og denne gangen lover Skoda at det blir mulig å få litt fysisk kontakt med bilen.

Nytt publikum

Han er selvsagt strålende fornøyd med at interessen som først materialiserte seg i en reservasjonsliste, i stor grad er overført til en bestillingsliste.

Og at bilen tydeligvis finner et nytt publikum.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NORGESBIL:</span> SUV-form, elektrisk drift og muligheten for firehjulsdrift gjør Enyaq attraktiv på det norske markedet.
NORGESBIL: SUV-form, elektrisk drift og muligheten for firehjulsdrift gjør Enyaq attraktiv på det norske markedet.

Coupé kommer

– Nærmere 80 prosent av de som har bestilt Enyaq, kjøper Skoda for første gang. Gjennomsnittsalderen for kjøperne er også lavere enn vi vanligvis ser, sier Meiner.

Senere i år kommer også Enyaq som coupé.