De offisielle testene lyver, hevder T&E:
– Nye dieselbiler forurenser mye mer enn man tror
Nye dieselbiler kan forurense betydelig mer enn de offisielle testene viser, i følge en rapport fra organisasjonen Transport & Environment (T&E).
DETTE ER SAKEN: Laboratorietester av nye dieselbiler viser tidvis oppsiktsvekkende høye utslipp av sotpartikler, hevder T&E i rapport.
Når partikkelfiltrene tidvis renses automatisk under kjøring, spys store mengder partikler ut i luften – også i tettbygde strøk, i følge rapporten.
Selv om salget av dieselbiler faller til dels kraftig i de fleste land, betyr ikke det at forurensningsproblemet de utgjør er i ferd med å forsvinne.
Det er velkjent at eldre dieselbiler er verstinger på området lokal forurensning, hovedsakelig ved utslipp av skadelige nitrogenoksider og sotpartikler.
Men ferske testresultater indikerer at også nye dieselbiler, under gitte forhold, forurenser langt mer enn de offisielle utslippstestene, som legges til grunn for bilenes såkalte typegodkjenning, indikerer.
– Ikke så rent som det påstås
Resultatene fra disse testene viser svært lave forurensningsverdier fra biler med den nyeste dieselteknologien (Euro 6d), noe som gjør at bilindustrien hevder at de er i ferd med å gjøre dieselen til et tilnærmet rent drivstoff.
Det er denne påstanden T&E nå går ut og tilbakeviser.
De hevder at den automatiske rensingen av partikkelfiltrene som foregår under kjøring, ikke registreres i de offisielle testene, selv om man har vært oppmerksom på problemstillingen siden 2007.
At dette utslippet av partikler fortsetter å være et alvorlig problem, viser tester av to bestselgende bilmodeller, foretatt for T&E i laboratoriene til det anerkjente britiske teknologi- og konsulentfirmaet Ricardo.
Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?
To ulike modeller testet
Under uavhengig testing var totale skadelige utslipp av partikler fra modellene Nissan Qashqai og Opel Astra – som er henholdsvis andre og fjerde mest solgte i sine klasser i Europa – 32 og 115 prosent over den lovfestede grensen når syklusen med filterrensing var inkludert.
Under selve rensingen, er nivået på partikkelutslippene opptil 1000 ganger høyere enn normalen, ifølge T&Es rapport.
Utslippseksperten Anna Krajinska sier:
– Disse testene viser at nye dieselbiler fortsatt ikke er rene. Faktisk spyr de ut svært farlige nivåer av partikler i byen og på landeveien hver dag. Bilprodusentene får lov å fortsette med sitt, mens folk må betale prisen med sine lunger. Produsentene må gjøre bilene rene, hvis de vil selge dem.
Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyre drivstoffet?
Alvorlig helseproblem
T&E anslår at 45 millioner dieselbiler har partikkelfiltere og at det gjennomføres cirka 1,3 milliarder rensesykluser i løpet av et år.
Utslipp av fine sotpartikler i tettbygde strøk anses som et alvorlig helseproblem og lenkes av verdens helseorganisasjon (WHO) til blant annet alvorlige hjerte- og lungesykdommer og kreft.
Testrapporten fra Ricardo er tilgjengelig her.
T&E er en paraplyorganisasjon for europeiske NGO-er som har som mål å arbeide for mer bærekraftige transportløsninger. Ricardo er et teknologi- og konsulentkonsern med cirka 2900 ansatte som foretar tekniske analyser, målinger og rådgivning innenfor diverse industrisektorer.