BLE TATT I JUKS: Det er over fire år siden VW-konsernet ble avslørt i å installere et program i sine dieselbiler som lurte utslippstestene og gjorde at biler som forurenset mange ganger mer enn tillatt, ble sluppet ut på veiene. Foto: Tomm W. Christiansen
BLE TATT I JUKS: Det er over fire år siden VW-konsernet ble avslørt i å installere et program i sine dieselbiler som lurte utslippstestene og gjorde at biler som forurenset mange ganger mer enn tillatt, ble sluppet ut på veiene. Foto: Tomm W. Christiansen

Historisk dom mot Volkswagen i England:

– Uholdbart, håpløst og absurd

Et sivilt massesøksmål på vegne av titusener av bileiere i England resulterte i dag med en knusende dom mot Volkswagen etter fire år i retten. Dommeren oppfordrer VW til å innrømme skyld og å kompensere forbrukerne for endelig å «legge denne skammelige saken bak seg».

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: En engelsk domstol slår fast at Volkswagen jukset bevisst for kunne forurense mye mer enn tillatt.

– VW har med vilje og vitende forårsaket skade på folkehelsen.

Det er en av konklusjonene i dommen som falt mandag i den høyeste førsteinstansdomstolen for sivile saker i England og Wales, High Court of Justice.

Advokater som de siste fire årene har representert hele 90.000 eiere av dieselbiler fra VW, Audi, Skoda og Seat i et massesøksmål mot det tyske konsernet, vant frem i det som ifølge avisen the Guardian kan være den mest omfattende forbruker-rettssaken i engelsk historie.

Det er likevel småtterier i forhold til det gigantiske massesøksmålet som trekker i langdrag i Tyskland.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Dieselgate

Høsten 2015 ble det kjent at Volkswagen hadde installert hemmelig programvarekode som gjorde at motorstyringssystemet kunne kjenne igjen forholdene under utslippstestene og tilpasse utslippene av nitrogenoksider (NOx), slik at de kom under grensene for godkjenning etter EUs utslippsregler.

Ute i virkeligheten viste sammenfallende testresultater NOx-nivåer som var opptil 40 ganger høyere enn det tillatte.

Volkswagen annonserte selv i september 2015 at dette gjaldt ca. 11 millioner personbiler, hvorav 1,2 millioner i Storbritannia.

Skandalen, som raskt ble kjent som «dieselgate», førte til at VW-sjefen Martin Winterkorn måtte gå av, flere ledere er blitt straffeforfulgt og VW-konsernet har måttet betale opp mot 300 milliarder kroner i bøter, tilbakekallingsomkostninger og erstatningsutbetalinger.

EKS-SJEF: Martin Winterkorn, VW-toppen som måtte forlate stillingen etter Dieselgate.
EKS-SJEF: Martin Winterkorn, VW-toppen som måtte forlate stillingen etter Dieselgate.

VW har nektet for ansvar

Likevel har altså Volkswagen nektet å akseptere sivilt ansvar overfor de engelske forbrukerne helt siden søksmålet i 2016 ble tatt ut av flere advokatfirmaer på vegne av deres klienter.

Gareth Pope har ledet massesøksmålet for advokatfirmaet Slater og Gordon, som representerer 70.000 av de 90.000. Han uttaler:

– Denne knusende dommen bekrefter det våre klienter har visst lenge men som VW har nektet å innrømme, nemlig at VW installerte «juksekode» i millioner av kjøretøyer i Storbritannia for å lure utslippstestene.

Dommeren kalte forsvaret fra Volkswagens side uholdbart, håpløst og absurd.

Advokatene håper nå bilkonsernet vil akseptere domstolens avgjørelse og inngå forhandlinger om kompensasjon slik at klientene deres ikke må dra saken videre gjennom rettssystemet - noe som vil kunne ta flere år.