Is- og snøtestene ble gjennomført på en testbane utenfor Älvsbyn, Sverige, i slutten av februar 2020.
Alle subjektive tester som gjelder kjøreegenskaper er gjort med Ford Focus.
De elektroniske hjelpesystemene ABS og anti-sladd har koblet på, med anti-sladd-systemet i Sport-modus for å tillate litt mer hjulspinn og sladdvinkel for å forsterke dekkets karakter, samt sikre bedre flyt i kjøringen.
Ved brems- og akselerasjonstestene startet og sluttet vi målingene ved 5 km/t i stedet for 0 km/t for å minimere feilmarginer som ble skapt av bilens tekniske systemer (ABS og anti-spinn).
Disse testene ble gjort med VW Golf på is og snø, og med Ford Focus på asfalt.
Alle målinger på tørr og våt asfalt, unntatt vannplaning og forbrukstest, ble gjort på en testbane i Gislaved i Sverige i slutten av april.
Drivstofforbruket ble målt på en oval utenfor Tammersfors, Finland, i konstant fart på 80 km/t med en Ford Focus. Der ble også vannplaningstesten utført.
Alle dekk i testen har dimensjonen 205/60 R16.
Poengberegning
Poengene dekkene oppnår i hver testdisiplin blir vektet ulikt.
I alle testdisipliner for dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Annonse
Sjekk detaljene
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.