Italiensk karosserimaker, basert i Cremona i Lombardia, 11 mil sør-øst for Milano
Opprinnelig båtbyggere og yacht-designere
Nå spesialisert i å utstyre moderne Citroën-varebiler med retro-designede komponenter.
Du har helt sikkert sett den, mest sannsynlig som såkalt food-truck, der varebilen er omvandlet til ambulerende eller stillestående kiosk/snackbar.
Hvilken?
Jo, varebilen Citroën H-serie, som ble bygget fra 1947 til 1981. Den er blitt ikonisk med sin rustikke byggestil, bølgeblikk-lignende karosseriplater og super-enkle fasong.
H-modellen var vanligst som HY, men fantes i andre varianter som HX, HP, HW...
Nygammel ham
Den italienske karosserimakeren Caselani tilbyr nå en moderne versjon av den klassiske varebilen.
Den er basert på den vanlige Jumpy/Space Tourer, men forvandles ved å ikles spesialdesignede karosserikomponenter til den vi ser på bildene, kalt type HG.
Jumpy er for øvrig et vanlig syn på våre veier enten som Jumpy eller som Peugeot Expert, Opel Vivaro eller Toyota ProAce.
Allerede i 2017 lanserte Caselani en H-versjon basert på den større varebilen Citroën Jumper. Denne er mer kompakt og altså egnet også som familiebil.
Citroën hadde i sin tid planer om å lansere en mindre varebil enn H, som logisk nok skulle hete G. Det er prototypen av denne Caselani har brukt som inspirasjon for sin HG.
Annonse
Video:
Her kan du se hele historien bak Caselanis forvandlinger H og GH.
Utseendemessig var den veldig lik H, men skulle utstyres med den luftkjølte tosylindrede motoren som ble brukt i 2CV. Det ble med prototypen - varebilversjonen av 2CV (AU), fylte etter hvert rollen den var tiltenkt til en rimeligere kostnad.
Flere versjoner
Caselani bygget allerede en moderne H-versjon basert på den store varebilen Citroën Jumper - det er grunnen til at det mindre, Jumpy-baserte kjøretøyet, fikk navnet HG - altså en slags kombinasjon av de to.
Annonse
Bildeserie - bla med piltastene eller pilene øverst på bildene:
Caselani tilbyr HG både som familiefrakter/flerbruksbil, som kombi-varebil (to seterader) og som vanlig kassebil.
Og, ja: Den kan også leveres som food truck.
Før avgifter koster den i Italia i overkant av 300.000 kroner i basis-versjon med kort akselavstand og 100-hesters dieselmotor.
Og skulle du tilfeldigvis allerede ha en Citroën Jumpy, kan du anskaffe et HG-karosseri-kit til i overkant av 150.000 kroner. Pluss avgifter.