STORBIL: Tesla Model X er over fem meter lang og veier nærmere 2,5 tonn i kjøreklar stand. Den er en koloss i trafikken, men Norges fjerde mest solgte bil i 2018. Foto: Tom Hansen

Test: Tesla Model X (elbil)

Bilen vi hater å elske

Det finnes dem som elsker å hate en Tesla. Det er nok flere som hater å elske den. Fordi den er like attraktiv som uoppnåelig.

Publisert Sist oppdatert

Model X var årets fjerde mest solgte bil da vi gikk inn i adventstiden. Bak Nissan Leaf, VW Golf (selv en helelektrisk Golf hadde tatt 2. plassen) og BMW i3.

Du kan kjøpe de tre bilene på seierspallen for samme sum som én Model X. Det sier alt om interessen vår for elbiler. Så sier det noe om hvor dyr Model X er. Men mest om hvor attraktiv den er.

Tesla Model X 2018

79 poeng

Model X 100 D. Pris fra: Kr. 875.120 (524 hk. elektrisk, inkl. levering/frakt). Med testet utstyr: Kr. 996.000. Elmotor 386kw/524 hk, dreiemoment 660 Nm. Batteri 100 kWt, firehjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek.: 4,9 sek. (fabrikkmålt).

Komfort 7/10

Baksetekomforten slår det meste, litt avhengig av seteløsninger. Foran er det mye lys og rom. Luftfjæringen gir fin landeveiskomfort. Men på store 22-tomsdekk blir den 2,3 tonn tunge bilen ganske stump i lavere hastigheter, og mer støyende enn vi liker.

Design 7/10

Folk flest sier de liker Model S bedre enn den litt oppblåste X. Interiøret derimot, får mye ros. Det rene og minimalistiske i kombinasjon med den enorme skjermen, gir et moderne og eksklusivt inntrykk.

Kjøreegenskaper 7/10

Kolossen blir overraskende spenstig når tempoet øker på svingete veier. Batteripakka i gulvet gir et lavt og stabilt tyngdepunkt, ulik mange andre SUV’er. I tillegg er det enormt med kraft. Ikke like festlig i bygater.

Miljø og forbruk 9/10

Utslippet er selvsagt topp. Den er også mer energieffektiv enn mange andre elbiler. En X kommer ganske nær anslått rekkevidde på gode dager. Men svær og veldig tung bil.

Utstyr 10/10

Overflod. En prisøkning i sommer inkluderte såpass mye nytt utstyr på grunnmodellene, at bilen i praksis ble rimeligere. Ett av flere eksempler på vanedannende og unikt utstyr: Førerdøren som åpner seg når du kommer og lukker seg når du trår på bremsen.

Praktisk 9/10

Enormt bagasjerom og høy fleksibilitet. Måkevingedørene gir suveren adkomst. De krever ikke mye bredde, men litt høyde, når de skal åpnes – men tar mye innvendig takplass. Kan trekke henger på 2500 kilo, hengerfeste er standard.

Pris 8/10

En urimelig dyr bil som fort nærmer seg et sjusifret beløp. Samtidig gjør avgiftsfritaket den til et kupp sammenliknet med en fossil bil. I øyeblikket eneste elbil som innfrir de viktige kravene til plass, framkommelighet, hengerfeste og rekkevidde.

Driftskostnader 5/10

Kundeerfaringene varierer fra nærmest ekstase til fortvilelse. Det finnes definitivt biler med færre feil. Ventetid på deler og service er en utfordring. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan beregner 750 kroner i månedlige utgifter til service og forsikring.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner hos EuroNCAP og skyhøye 98 prosent for voksenbeskyttelse. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA, gir maks score i alle kategorier i sin krasjtest, og konkluderer med at dette er den sikreste SUV’en i verden. Men vi stusser over manglende sikring av bagasje.

Annenhåndsverdi 8/10

Det er generelt svært høye bruktpriser på elbiler i dagens marked. Tesla holder seg solid i pris, men ikke like absurd godt som et par andre modeller. Markedet vil justeres når tilbudet av elbiler øker.

Det er mange som ser et sjusifret beløp på regnearket når de summerer utstyrs- og batterifaktorene som ender i en X. Så er det garantert enda flere som gjerne skulle gjort det samme.

Men uavhengig av om det er økonomisk realiserbart eller bare en fjern fantasi, så ser vi helt klart ønsket om å strekke seg etter den eneste elbilen som for øyeblikket innfrir de viktige kravene vi stiller til plass, framkommelighet, rekkevidde – og hengerfeste.

Firehjulsdrift og hengerfeste er standard. Rekkevidden må du i stor grad styre selv.

Avhengig av batterikapasiteten, den varierer fra 75 til 100 kWt, så kommer du i praksis fra litt over 30 mil til litt under 50 mil. Som med alle biler, men spesielt elbiler, blir rekkevidden påvirket av kjøremønster, temperatur og vekt.

Tesla-eiernes store privilegium er det omfattende nettet av dedikerte hurtigladere. Slike stasjoner er nå spredd til mer enn 500 steder i Norge, og eksisterende stasjoner utvides med flere ladeplasser.

Å fullade på en hurtiglader tar rundt tre kvarter. Bilen beregner naturligvis ladebehovet ditt, samt tid og avstand til nærmeste ladestasjon i tillegg til at du får oversikt over antall ledige ladeplasser.

Tesla X er en bil som kan krype litt under huden selv på deg som mener internett er et motefenomen.

Ikke med den tidvis masete teknologien som vil ha deg til å gjøre alt annet i en bil enn å nyte bilkjøringen.

Men med løsningene som gir deg en praktisk og komfortabel bilhverdag ingen andre produsenter i dag kan tilby.

For eksempel at du får opp på displayet hvor mange centimeter det er igjen til en hindring når du parkerer. Både enklere og mer behagelig enn hysteriske pipetoner eller et grumsete bilde fra ryggekameraet.

Eller de såkalt selvpresenterende dørene. De åpner seg på gløtt når du nærmer deg bilen. Og de lukker seg når du har satt deg inn og trykket på bremsen. Svært vanedannende.

En bildør som må lukkes manuelt, framstår plutselig like gammeldags som en dieselbil blant nybilregistreringene.

Et relevant apropos:

I begynnelsen av desember kjørte Motor og kollega Benny Christensen – blant bilinteresserte kjent som «Broom-Benny» – nye Kia Niro Electric i Nice.

Selv langlemmede Benny måtte strekke seg unaturlig langt ut av setet for å finne et håndtak å lukke døren med. Langt lavere undertegnede måtte gå ut av bilen, lukke døra fra utsiden, gå rundt bilen, åpne den andre døra, krabbe over …  Neida, en smule overdrevet.

Poenget her er den store kontrasten:

Teslas høyteknologi opphøyd i praktisk komfort – og Kias aldri så lille konstruksjonstabbe.

Og enda et apropos: Måkevingedørene er omdiskuterte. Den verste kritikken kommer naturligvis fra dem som aldri har prøvd dørene.

Den mest alvorlige kritikken kommer fra dem som har prøvd dørene, og blitt stående et sted uten å få lukket dem igjen. Et løst problem ifølge Tesla selv.

LINJELEKKERT: Instrumentpanelet i Model X har rene og elegante linjer. Materialkvaliteten er også helt grei.

Motors erfaring er utelukkende positiv. Dørene krever mindre plass i bredden enn du selv trenger for å åle deg så tynn du er ut av fordørene.

De trenger riktig nok en meter i høyden, men da blir til gjengjeld døråpningen en tumleplass fri for hindringer.

Ulempen er størst når dørene er lukket. Den store konstruksjonen stjeler utsyn bakover og til siden.

Model X er en pumpet Model S. Og da tenker vi på utseendet, ikke luftfjæringen. Designeren kunne fort vært Tove Jansson, kvinnen bak Mummitrollet. Men den litt bollete fasongen kryper sammen og spisser seg til når det settes fart på bilen.

524 hester og 660 newtonmeter i dreiemoment oppleves hinsides all trafikkfornuft selv i en bil på nærmere 2,5 tonn. Og ennå har vi ikke kjørt Performance-modellen med 772 hester og nærmere 1000 newtonmeter.

Nesten like imponerende er kjøreegenskapene. Den lange akselavstanden, de to motorene og batteriplasseringen gir et tyngdepunkt og en stabilitet vi ikke finner på biler av tilsvarende dimensjoner.

Kort fortalt:

Model X takler langt mer enn en inspirert fører inviterer til.

MYE PLASS: Som femseter har du over 1000 liter bagasjeplass. Som seksseter har du litt mindre volum, men til gjengjeld utsøkt komfort på rad to. Som sjuseter kan du ha med et håndballag inkludert bager og ballnett.

Men komforten er etter vår mening viktigere i en bil som dette. Vår testbil hadde blant annet 22 tommers dekk. Det ser litt tøffere ut og det gir ørlite bedre grep i situasjoner du trolig aldri vil havne i.

Men det gir også mer støy, mer stumpete oppførsel på dårlig norsk asfalt – og ikke minst: Enda flere penger til dekk, som allerede koster svimlende mye på en tung og momentsterk elbil som dette.

Vi anbefaler litt mer beskjedne dekkstørrelser – og alle fordeler, bortsett kanskje fra de rent visuelle.

Ellers er komforten utmerket både for fører og passasjerer. Men det krever at du venner deg til alle betjeningsfunksjonene på den store berøringsskjermen. Der kan du styre alt du trenger – og en hel del du ikke visste at du trengte.

De få knappene og spakene kjennes igjen fra Mercedes. Ikke minst girspaken, til høyre for rattet, der du i biler flest har vinduspusserbetjeningen. Med mindre du er vant til å kjøre Mercedes, krever dette lang tilvenning.

Se for deg følgende: Du skal foreta en forbikjøring i litt rufsete vær. Intuitivt, eller fordi forholdene krever det, vil du justere hastigheten på viskeren eller kanskje spyle på litt vann.

Du trekker i girspaken og bilen havner i fri. Kanskje mens du er på siden av bilen du passerer. Fort gjort. Svært overraskende. Opplagt trafikkfarlig.

Skal du ha en bil med færrest mulig feil og eierfrustrasjoner, kjøp noe annet. Men en Tesla blir stadig bedre.

Materialkvaliteten og finishen på den mindre Model S harmonerer i dag bedre med prislappen. Erfaringene og de løpende oppgraderingene på S, gjorde at Model X hadde et høyere kvalitetsnivå på lanseringstidspunktet.

Interiøret oser ikke av den klassiske luksusen vi forbinder med for eksempel Lexus og de tyske prestisjemerkene – mer av moderne funksjonalitet.

Linjene er stramme, fargekombinasjonene lekre og materialkvaliteten like bra som i mange andre dyre biler.

Teknologien gjør også at en Tesla-eier kan få en bedre bil mens han sover eller jobber. Regelmessig kommer det trådløse oppdateringer av både ytelse, sikkerhets- og navigasjonsfunksjoner.

I teorien er man også bare en liknende oppdatering fra å ha en selvkjørende bil. Men her må det naturligvis langt mer enn trøtt eier til for å få tillatelse.