BILER PÅ LAGER: I første halvår kollapset bilmarkedet i Europa – og i noen land enda mer enn i andre.
Foto: FILIP FILKOVIC PHILATZ, UNSPLASH
Europa-tallene for første halvår:
En kollaps uten sidestykke i bilsalget
Koronakrisen vedvarer og bidrar til en historisk nedgang i bilsalget i 2020.
Nedgang i første halvår
- EU: Ned 38,1 prosent
- EFTA: Ned 31,3 prosent
- Norge: Ned 24,3 prosent
- Storbritannia: Ned 48,5 prosent
- TOTAL EUROPA: Ned 39,5 prosent
Det er den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA som konstaterer at markedet ikke er i nærheten av å kunne ta igjen det tapte i annet halvår.
24. juni estimerte de at bilsalget i 2020 kommer til å bli en fjerdedel lavere enn i 2019.
Når status gjøres opp etter årets første seks måneder, er nedgangen i Europa (EU, EFTA-landene og Storbritannia) på hele 39,5 prosent.
Selv om nedgangen var mindre dramatisk i juni, var den i denne måneden på 24,1 prosent.
Det hjalp godt at Frankrike hadde en økning i bilsalget i juni takket være kraftige tiltak fra myndighetene.
Tre millioner færre biler
I alt ble det i første halvår registrert 5,1 millioner biler i EU, EFTA-landene Norge, Island og Sveits, og Storbritannia.
Det er mer enn tre millioner biler færre enn i samme periode i 2019. Nedgangen på 24,1 prosent i juni var fortsatt dramatisk, men en klar forbedring likevel etter nedgangen på 57 prosent i mai og kollapsen i april – minus 78 prosent.
Tyskland er fortsatt det største bilmarkedet selv om Frankrike gikk forbi i juni takket være kraftige incentiver til å bytte inn eldre biler mot nye (over 30.000 kroner for anskaffelse av ny diesel- eller bensinbil og over 50.000 kroner for kjøp av ladbar bil).
Elektrifiseringen øker
I Frankrike kommer i tillegg til innbytteincentivene en støtteordning verdt over 70.000 kroner for kjøp av en ny elbil – og over 25.000 for en ladbar hybrid – noe som har ført til at elbilsalget i Frankrike har skutt i været og nå er langt høyere enn i Norge).
Også ellers i Europa har andelen elektrifiserte biler steget kraftig i forhold til i fjor, i stor grad takket være støtteordninger, men også fordi det er langt flere modeller å velge mellom.
Men generelt har altså salget overalt falt kraftig. Markedene som har klart seg best inkluderer de nordiske landene, Slovenia og Kypros, der nedgangen har vært under 30 prosent.
De verst rammede markedene har derimot blitt omtrent halvert fra i fjor, som Spania, Kroatia, Italia og Storbritannia.
Går hardt ut over økonomien
Krisen rammer både etterspørsel- og tilbudssiden. ACEA anslår at tapt produksjon da koronakrisen herjet som verst i perioden mars til mai, tilsvarer nesten 2,5 millioner biler.
Dramatikken i tallene understrekes av at bilsektoren er en svært viktig økonomisk sektor for europeisk økonomi.
Ifølge ACEA er over 14,6 millioner mennesker direkte eller indirekte sysselsatt innen bilindustrien og relaterte aktiviteter. 2,7 millioner mennesker arbeider med bilproduksjon i de 226 fabrikkene der tilsammen ble produsert 18,5 millioner biler i 2019.
5,6 millioner biler ble eksportert ut av Europa, noe som ga et overskudd på handelsbalansen på nesten 800 milliarder kroner.
Tabellen nedenfor viser antall registreringer fra januar til juni i de ulike europeiske landene, sammenlignet med samme periode i fjor.
Bilsalget faller i hele Europa: Oversikten land for land
Marked
|
1. halvår 2020
|
1. halvår 2019
|
Endring i % 2020/2019
|
Østerrike | 112 787 | 175 909 | -35,9 |
Belgia | 216 605 | 310 488 | -30,2 |
Bulgaria | 10 161 | 18 323 | -44,5 |
Kroatia | 17 423 | 38 216 | -54,4 |
Kypros | 4 913 | 6 578 | -25,3 |
Tsjekkia | 95 029 | 128 498 | -26,0 |
Danmark | 88 418 | 122 245 | -27,7 |
Estland | 9 133 | 13 933 | -34,5 |
Finland | 47 385 | 60 277 | -21,4 |
Frankrike | 715 798 | 1 166 442 | -38,6 |
Tyskland | 1 210 622 | 1 849 000 | -34,5 |
Hellas | 36 570 | 65 557 | -44,2 |
Ungarn | 55 674 | 74 543 | -25,3 |
Irland | 52 884 | 80 707 | -34,5 |
Italia | 583 960 | 1 082 197 | -46,0 |
Latvia | 6 569 | 9 485 | -30,7 |
Litauen | 16 821 | 23 491 | -28,4 |
Luxemburg | 20 793 | 31 123 | -33,2 |
Nederland | 158 161 | 226 482 | -30,2 |
Polen | 179 821 | 278 332 | -35,4 |
Portugal | 64 848 | 128 595 | -49,6 |
Romania | 49 616 | 71 620 | -30,7 |
Slovakia | 34 015 | 52 075 | -34,7 |
Slovenia | 28 005 | 39 847 | -29,7 |
Spania | 339 853 | 692 472 | -50,9 |
Sverige | 125 685 | 167 882 | -25,1 |
EU TOTALT | 4 281 549 | 6 914 317 | -38,1 |
Island | 4 193 | 7 283 | -42,4 |
Norge | 59 224 | 78 209 | -24,3 |
Sveits | 103 201 | 157 136 | -34,3 |
EFTA TOTALT | 166 618 | 242 628 | -31,3 |
Storbritannia | 653 502 | 1 269 245 | -48,5 |
TOTAL (EU + EFTA + UK) | 5 101 669 | 8 426 190 | -39,5 |
Kilde: ACEA