Nye problemer for Nissan:
Storselger med bremseproblemer
De første tilfellene der biler fra Nissan plutselig bremset av seg selv, ble rapportert så tidlig som i september i fjor. Ifølge Motors samarbeidspartner i Sverige, magasinet Vi Bilägare, er de berørte bilene 2017-2019-modeller av storselgeren Leaf, Qashqai, X-Trail og Micra.
DETTE ER SAKEN: Siden i fjor høst har Nissan-eiere via sosiale medier delt opplevelser av umotivert nedbremsing under kjøring.
Automatiske nødbrems-systemer er blitt stadig mer utbredt og i dag selges det så å si ikke nye biler som ikke er utstyrt med dette.
For å få full score i sikkerhetsevalueringene til Euro NCAP er det et krav at et slikt system er en del av den totale sikkerhetspakken.
I oktober 2019 meldte det amerikanske nettstedet autoblog.com om trafikkuhell med SUV-en Nissan Rogue, som er USA-versjonen av X-Trail. Uhellene skyldtes ifølge Autoblog plutselige, automatiske nedbremsinger idet bilene nærmet seg broer eller jernbanespor.
1,5 millioner biler
31. januar i år rapporterte det tyske nettstedet kfz-rueckrufe.de, som holder regelmessig oppsyn over tilbakekallingsaksjoner i bilindustrien, at 1,5 millioner Nissan-modeller globalt skulle tilbakekalles på grunn av en feil i programvaren som styrer det automatiske nødbrems-systemet.
Dette systemet er en del av sikkerhetssuiten alle nye Nissan-modeller utstyres med.
I Tyskland skal det ifølge nettstedet dreie seg om rundt 94.000 biler. Når det gjelder vårt naboland, har Vi Bilägare fått opplyst fra den svenske importøren at 11.000 biler skal være berørt i Sverige, men at en stor andel allerede har fått programvaren utbedret under vanlig service.
Les også: Denne Leaf’en kjørte 370 km på egenhånd
– Ikke tilbakekalling
Motor har tatt kontakt med den norske Nissan-importøren og spurt hvor omfattende problemet er her i landet.
Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen svarer følgende i en e-post:
«Dette er ikke en tilbakekalling, men en servicekampanje. 40 prosent av de rundt 18.000 norsksolgte aktuelle bilene dette gjelder har allerede fått oppgradert software på radarsystemet til bremseassistenten, som det her er snakk om. Vi oppfordrer de kunder som ennå ikke har fått utført oppdateringen om å kontakte sin forhandler for å få dette gjort.»
På telefon forteller Marcussen at disse forbedringene ved service er blitt gjennomført siden september 2019.
– Hvor stor risiko er det forbundet med å fortsette å kjøre biler utstyrt med bremseassistenten det gjelder, uten å ha fått gjennomført programvareoppdateringen?
– Det er liten risiko forbundet med dette. Vi er ikke kjent med noen tilfeller der det har oppstått farlige situasjoner i Norge, svarer Marcussen.