VARSLET SUKSESS: I et bilsegment i vekst utmerker Yaris Cross seg ved å tilby firehjulsdrift. Foto: Toyota

Toyotas nye SUV lansert:

Skal erobre små-SUV-klassen med firehjulsdrift

Så er katten ute av sekken: Toyota har lansert sin kompakt-SUV. Navnet ble Yaris Cross.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota tror den nye hybrid-SUV-en vil bli en storselger.

Torsdag dro Toyota den digitale duken av sin nye baby – Yaris Cross, en bil som ble  annonsert allerede i januar.

Ut fra navnet kunne man tro det bare ville være en forhøyet versjon av Yaris med plast-dekor, men dette er en helt egen modell med distinkt SUV-design.

Den er imidlertid basert på samme plattform som den nye Yaris, som vi testet i førproduksjons-utgave tidligere i år.

LITEN TØFFING: Toyota har med sin minste SUV gått bort fra crossover-designen som ble C-HR til del, og valgt å gå for en røffere stil, à la RAV4.

Bil for Europa

I likhet med denne, er Yaris Cross utviklet i Europa for det europeiske markedet og den skal produseres ved Toyotas fabrikk i Frankrike.

Yaris Cross vil konkurrere i en stadig større bilklasse med småbilbaserte SUV-er og crossovere: VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq, Renault Captur, Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross og Opel Crossland X (her var det mye «cross»!)

Toyotas nykommer skiller seg fra alle disse i at den kan tilby firehjulsdrift, noe som nok blir ønsket velkommen av norske kunder.

GJENBRUK: Interiøret i Yaris Cross er hentet over fra lillebror Yaris.

 

Moderne og effektiv produktplattform

Vi konstaterte under prøvekjøringen av Yaris at den nye produktplattformen GA-B, basert på TNGA-arkitekturen (Toyota New Global Architecture) tillater mer fleksibel og effektiv produktutvikling enn tidligere.

Med dagens globale markedstrender  som går stadig mer i retning av relativt høyreiste SUV-er og crossovere, var det nærliggende å utvikle en SUV basert på plattformen.

Toyota har dermed tre SUV-er basert på TNGA: RAV4 (GA-K), C-HR, som nylig har fått en oppgradering og kraftigere motor (GA-C), og nå altså Yaris Cross (GA-B).

Sett i profil er SUV-karakteren tydelig – noe som allerede gikk frem av skissen vi ble vist i januar. Med samme akselavstand som Yaris, 256 cm, har den fått forlengede overheng: 6 cm foran og 18 bak. Dette bringer lengden til 418 cm totalt, eller hele 24 cm mer enn småbilen den er basert på.

Det borger for gode plassforhold i interiøret. Også nye Yaris imponerte oss med sin gode plassutnyttelse til å være en såpass liten bil.

Yaris Cross er for øvrig 176,5 cm bred og 156 cm høy (9 cm mer enn Yaris). Som seg hør og bør for en SUV, er bakkeklaringen også øket – med 3 cm.

Designen har tatt sikte på å identifisere bilen som en SUV, med en litt røff fremtoning, høyreist profil og plastdekor rund baut.

– Nøkkelord i designprosessen har vært «minimalistisk» og «robust», sier Lance Scott, designdirektør ved Toyotas designsenter i Nice i Frankrike.

Spesiell farge

– Vi gikk ut og snakket med potensielle kunder om hva de ønsket seg i en kompakt SUV, sier Scott.

– Utseendet er det viktigste kriteriet, men det er også et krav at bilen er praktisk. De to er ikke alltid lett å kombinere innenfor kompakte dimensjoner. Løsningen ble en tydelig SUV-karakter, høyreist og med kantete hjulbuer, samt store hjul – opptil 18-tommer. Lanseringsfargen, basert på trendanalyser, skal uttrykke et aktivt, høykvalitets-image. Slik endte vi opp med en gyllen tone med hint av grønt – fargen kaller vi Brass Gold («messing-gull»), forteller Lance Scott.

Toyota lover et romslig interiør og bilen kan leveres med elektrisk, fjernkontrollert bakluke.

Bagasjerommet er fleksibelt med et gulv som kan plasseres i ulik høyde og baksetene kan felles ned i forholdet 40:20:40. Noe bagasjeromsvolum har vi ikke fått oppgitt.

Les også: Toyota RAV4 blir ladbar - med lang rekkevidde

TEAM YARIS: Godt selgende Yaris kommer nå i tre varianter – Yaris Cross (t.v.), GR Yaris og Yaris.

Nyeste hybridsystem

Drivlinjen, altså motor og kraftoverføring, er det nyeste hybridsystemet til Toyota, generasjon 4. 

Den nye 1,5-liters, 3-sylindrede bensinmotoren samarbeider med to elektriske motorer – en hovedmotor og en startmotor/generator som også kommuniserer mellom den øvrige motoriseringen og den planetgirbaserte, trinnløse transmisjonen.

Denne overfører kreftene til forhjulene – eller til alle fire hjul, for dem som velger versjonen AWD-i, som er Toyotas forkortelse for Intelligent All-Wheel Drive.

Det innebærer at systemet sender trekkraft (moment) til bakakselen ved behov – ved oppstart, under akselerasjon eller når føreforholdene blir utfordrende.

Hybridsystemets maksimale effekt er 116 hestekrefter og Toyota lover CO2-utslipp under 90 gram for forhjulsdrevet versjon og under 100 for den firehjulsdrevne.

Yaris Cross lanseres først i 2021 i Europa. Den vil selvsagt være utstyrt med de samme førerassistanse- og sikkerhetssystemene som Yaris.

Toyota regner med å produsere mer enn 150.000 eksemplarer årlig av den lille SUV-en.

Priser er ennå ikke kjent.