SKJERM-BONANZA: Som i Honda e og Byton M-Byte, består det meste av dashbordet av skjermer.
SKJERM-BONANZA: Som i Honda e og Byton M-Byte, består det meste av dashbordet av skjermer.

Sony viste frem konseptbil:

Slik tenker TV-gigant høyt om morgendagens bil

Etter å ha studert spesifikasjonene på elektronikk-giganten Sonys debut som bilprodusent: Var nå dette så lurt...?

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Sony avduket sin første bil på elektronikkmessen i Las Vegas.

Sony er kjent for hjemmeelektronikk-produkter som TV og hjemmekino, lydsystemer og kameraer, og overrasket derfor de fleste da de avduket sin første bil på elektronikkmessa i Las Vegas denne uke.

Enda mer overraskende er det å se hvor relativt konservativ bilen fremstår.

Ved første øyekast er det lite nytt.

Sony Vision-S har en heldekkende skjerm, av samme type som kinesiske Byton har i sin M-Byte. Tekniske spesifikasjoner foreligger det ikke mye av, men det er en elmotor med 270 hk på hver aksel og 0-100 km/t skal ta 4,8 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 240 kilometer i timen. Slik sett befinner vi oss i Tesla-land.

Viser frem ny teknologi

Magna-konsernet har i hovedsak stått for det biltekniske i Vision-S. Sony har ellers samarbeidet med Nvidia, Continental, Bosch, ZF, og Qualcomm.

Bilen har åpenbart som oppgave å være et slags rullende utstillingsvindu for Sonys nyeste teknologi innen forbruker- og førerassistanse-elektronikk.

Blant egenskapene skal den kunne oppdage personene ombord i bilen og gjenkjenne dem slik at de kan få autorisasjon til å kontrollere underholdningssystemene med håndbevegelser.

Les også: Slik ser en selvkjørende Volvo

LUFTIG: Skjermer og panoramatak skal gjøre det trivelig for passasjerene, men det ser ikke spesielt romslig ut på bakseteplass.
LUFTIG: Skjermer og panoramatak skal gjøre det trivelig for passasjerene, men det ser ikke spesielt romslig ut på bakseteplass.

Leser veien

Det er installert tilsammen 33 sensorer i prototypen, blant annet sensorer som analyserer bildet foran bilen og kan «lese» kjørebanens beskaffenhet foran bilen.

Teknologianalytikeren Bob O'Donnell sier til BBC at slik teknologi kanskje kan bidra som hjelpesystem for fremtidige bilførere.

– Assistert kjøring kunne faktisk komme til å bli like nyttig som autonom kjøring (autopilot), legger O'Donnell til.

Men om Vision-S bidrar med noe epokegjørende nytt, er heller tvilsomt. Og uansett er det ikke kommet noen indikasjon på at Vision-S er tenkt for produksjon.

 

Powered by Labrador CMS