DEN NESTE: Nissan designsjef Alfonso Albaisa presenterte merkets nye el-SUV – Ariya – på bilutstillingen i Tokyo i natt.
Vist fram i Tokyo i natt:
Her er Nissans neste lekre el-SUV
Etter snart 10 års surfing aller fremst på elbilbølgen med Nissan Leaf, var tiden overmoden for noe nytt. Og i natt kom det: Med SUV-konseptet Ariya lover Nissan å matche hele klassen på rekkevidde.
DETTE ER SAKEN: Nissan viste fram det som blir selskapets neste elektriske modell på personbilmarkedet i Norge, SUV’en Ariya.
Bilen ble presentert for første gang på bilutstillingen i Tokyo i natt.
Og som vi kunnet ane av tidligere konseptvisninger – både fra tegnebrettet og fra tidligere utstillinger: Det er en SUV med et design som ikke vil skjemme ut noen.
Med litt mykere linjer enn i tidligere konseptskisser, men stadig med en kraftig front (Nissan har døpt om grillen til «skjold»), lav taklinje og kort overheng som skal sikre en veldig romslig kupéfølelse. Bilen triller på 21 tommers standarddekk.
– Den vil matche resten av klassen på rekkevidde, er alt kommunikasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic kan si per i dag.
Da Nissan luftet den tidlige konseptutgaven av denne bilen som en IMx på Tokyo-utstillingen for to år siden, var ambisjonen å levere en bil med nær 600 km rekkevidde.
Kanskje må de helt dit for å levere på et løfte om å slå konkurrentene.
Men apropos «levere»:
Bilen kommer ikke før i 2021. Den endelige produksjonsmodellen skal vises i mai 2020, men det er ikke grunn til å vente store endringer fra modellen som ble vist fram i natt.
Leaf-prosjektet har på mange måter bidratt til å redefinere Nissans strategi de siste årene, men det er lenge siden det var en bil folk snudde seg etter på gata.
Med Ariya skal det bli andre saker, om vi skal tro Nissan.
Bilen representerer en helt ny designretning for Nissan – om enn det er en profil som befinner tett inntil masten for bransjen samlet.
– En ny arkitektur for bilen betyr nye muligheter til å redefinere hvordan biler finner sin plass – og hvordan en elbil med helt nye kjøreegenskaper kan gi helt nye perspektiver, sier Nissans designsjef Alfonso Albaisa.
– Her har vi en bil som med sine sensorer og kameraer kan lese terrenget og se ting som sjåføren ikke kan se. Det flate gulvet betyr at man inviteres inn til et rom som har en følelse av ekspansjon og åpenhet. Flatene i interiøret glir sammen på en måte som bidrar til å skape et panorama-inntrykk uansett hvor du sitter i bilen, legger han til.
Og det er langt mellom knappene:
Startknapp, et hjul for å operere infoskjermen, pluss knappene på klima-anlegget – som er integrert inn i den tre-lignende linjen som går gjennom nederste av del av dashbordet – er det hele.
Noe av det mest spennende er naturlig nok teknologien i førerstøtte. Ariya kommer med ProPILOT 2.0 som innebærer at du skal kunne kjøre på motorvei uten å holde i rattet – hvis ikke du skifter fil. Ved forbikjøring eller i veikryss blir du bedt om legge hendene på rattet, men det gjenstår å se hvor mye av det praktiske du selv faktisk må gjøre.
Et lyssignal i panelet varsler når du kan slippe hendene fra rattet.
Og apropos lys:
Det kommer et lyssignal automatisk når du nærmer deg bilen utfra, du trenger altså ikke ha nøkkelen for hånden.
Samtidig konfigureres setene slik du pleier å like det, kupétemperaturen reguleres, mens den kjøreruten du kan ha tastet inn på telefonen sendes til bilens navigasjonssystem.
Vel framme, kan du parkere bilen via en app på telefonen.